Мета ТРВЗ - не просто розвинути фантазію дітей, а навчити
мислити з розумінням процесів, що відбуваються.
«Можна говорити все!» -
такий девіз
Як же ввести
елементи ТРВЗ в повсякденне життя дитячого саду? Робота по
системі ТРВЗ повинна здійснюватися поступово, від простого до складного. Ігри розподілені
по етапах роботи.
На першому етапі діти
знайомляться з кожним компонентом окремо в ігровій формі. Вчаться
знаходити і вирішувати протиріччя в об'єктах і явищах, які його
оточують, знайомляться з проблемою
багатофункціонального використання об'єкта, проводиться дослідження об'єкта: щось
в ньому добре, а щось погано, щось шкідливе, щось заважає, а що - то
потрібно.
1.«Добре-погано» - мозковий штурм.
Удосконалювати вміння виділяти протиріччя в предметах. Педагог називає
позитивні і негативні якості об'єкта. Приклад: Книга - з книг дізнаєшся багато цікавого (добре) - вони швидко рвуться (погано). Діти
піднімають піктограми веселого або сумного чоловічка. Можна розбирати як об'єкти: "Гусениця",
"Вовк", "Квітка", "Стільчик",
"Таблетка", "Цукерка", "Мама",
"Пташка", "Укол", "Бійка", "Покарання"
і т. д.
2.«Четвертий зайвий» - мета гри навчити бачити зайвим
кожен предмет, в залежності від того, за
якою ознакою проводиться порівняння. На картці - зображення чотирьох предметів
однієї класифікаційної групи. Пояснити дітям, що «зайвим» буде кожен предмет по черзі, щоб не було нікому
образливо.
3.«Світ навколо нас» - удосконалювати вміння дітей класифікувати всі
об'єкти матеріального світу на природні та рукотворні. Діти визначають, в яку
частину їх треба скласти. Наприклад: ромашка- в природну
частину, т. К. Квітка сама росте, п'є воду, дихає. Праска
- в рукотворну частина, т. К. Його робить людина. Камінь - в природну частину,
т. К. І земля і повітря, і вода - частина
природної системи.
На другому етапі дітям
пропонуються ігри з протиріччями.
Вони вчаться знаходити
відповіді за допомогою алгоритму, винаходити предмети з новими властивостями і
якостями.
«Загадковий поясок», «Числова
так-ні-ка», «Предметна так-ні-ка» - морфологічний аналіз.
Діти вчаться розумовому дії і вмінню працювати з недоліком даних. Загадується предмет, дитина по навідним питань намагається
відгадати його. Відповідати можна тільки словами так-ні.
"Чарівні окуляри» -
формувати вміння добирати слова на звук; вправляти в
узгодженні з прикметником. Діти одягають окуляри різного кольору (форми, і
називають слова на досліджуваний звук з використанням даного кольору (форми). Наприклад: [з]
і зелені
окуляри - зелені санки, зелене сонце,
зелена собака. ... Далі можна обговорити з дітьми вийшли варіанти - зелена
собака - коли це може бути? - іграшка або собака забруднилася зеленою фарбою і
т. д.
На третьому етапі
проводиться робота з казками, рішення казкових завдань і придумування нових
казок. Вони вчаться шукати вихід з будь-якої складної ситуації, самостійно
складати описові і сюжетні розповіді, будувати складні речення з використанням
порівнянь, визначень.
«Теремок» - типові прийоми
фантазування. Дітям лунають різні предмети. Вихователь виконує роль ведучого. Сидить
в «теремку». Кожен приходить в «Теремок» зможе
туди потрапити тільки в тому випадку, якщо скаже, ніж його предмет
схожий на предмет ведучого або відрізняється від нього. Ключовими словами є: «Тук-тук. Хто
в теремочке живе? »Це я, лисиця. А ти хто? А я вовк, пусти мене до
себе! Пущу тебе до себе, якщо скажеш, що ти
лиса, схожа на мене, вовка. І ти, і я - дикі
тварини. У нас однакове будова: є 4 лапи, тулуб, голова, два
вуха, шерсть, ми ставимося до природного світу, живій природі. Ми живі, тому дихаємо.
"Подорож в минуле
предмета", "Подорож на ліфті, пятіекранка" - метод системного
оператора. Формувати здатність розглядати об'єкт в його тимчасовому
розвитку. Можна
запропонувати історичні теми: «Подорож
в минуле одягу», «Посуд розповідає про своє народження», «Історія
олівця», «Історія електричної лампочки».
Комментариев нет:
Отправить комментарий