Ігри економічної спрямованості
Вони дізнаються про те, що таке професія, праця, товар, гроші.
Здійснюючи багато дій в іграх
і вправах, дитина закріплює важливі соціально-економічні знання в цікавій для себе формі.
Ці ігри дають змогу
зробити економіку зрозумілою
для дошкільників, забезпечують
органічне практичне входження дітей
в економічні відносини.
“Види витрат”. Мета:
навчити дітей визначати вид витрат, на перше місце ставлячи основні витрати;
розвивати вміння аналізувати, робити висновки.
Хід гри. Вихователь пропонує дітям серед карток із
зображенням обрати ті, зображення яких є основними витратами будь-якої людини.
Матеріал: картки із зображенням театру, хліба,
помешкання (дому), дитячого садочку, меблів, іграшок, цукерок тощо.
“Гроші − ціна”. Мета:
ознайомити дітей із взаємозалежністю якості товару та його ціни; учити дітей
співвідносити якість із ціною; розвивати вміння аналізувати, робити висновки.
Хід гри. Ця гра має декілька варіантів: 1)
вихователь пропонує дітям зробити покупки, обираючи найдешевші товари, але з
найкращою якістю; 2) вихователь пропонує написати цінники для продажу різних
товарів − діти повинні проаналізувати якість товару та, відповідно до цього,
визначити вартість товару; 3) скласти перелік найкращих та найкорисніших
товарів, які можна купити на конкретну суму грошей.
Матеріал: картки-гроші, різні товари (іграшки
різної якості: старі, нові, м’які, електричні тощо; книжки різного обсягу, одяг
тощо).
“Покупки”. Мета:
закріпити знання дітей про будову супермаркету, розвивати аналітичне мислення,
кмітливість.
Хід гри. Вихователь пропонує дітям для ігри в
супермаркет розташувати полички з товаром за спільними характеристиками −
зробити відділи товарів (молочні продукти, іграшки, одяг, канцелярські товари,
фрукти тощо). Після цього дітям пропонується обрати найкоротший шлях до якогось
із товарів. Як результат: діти можуть переставити полички чи товари, для того
щоб було зручніше знаходити потрібну річ.
“Банк”. Мета:
закріпити знання дітей про діяльність банка, розширити кругозір, розвивати
мислення, формувати вміння рахувати, порівнювати, аналізувати.
Хід гри. Діти, ознайомлені з діяльністю банка,
можуть виконувати наступні банківські операції: знімання грошей з картки, обмін
валют, оплата комунальних послуг, оплата за дитячий садок, обмін старих купюр
на нові. Діти розподіляють ролі між собою: декілька дітей стають касирами, інші
− відвідувачами банку. Гра може повторюватися декілька разів зі зміною ролей.
“Якість товарів”.
Мета: закріпити знання дітей про
взаємозалежність якості товару та його ціни; учити дітей співвідносити
якість із ціною; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати
дбайливе ставлення до речей.
Хід заняття. Вихователь пропонує обрати предмети,
які, на думку дітей, не дуже добре виглядають, тому й їх ціна має бути низькою.
Це можуть бути зламані іграшки, книжки з відірваною сторінкою. Дітям дається
завдання покращити зовнішній вигляд цих речей, отже, і їх вартість.
“Корисна річ”. Мета:
закріпити знання дітей про товар, виховувати дбайливе ставлення до предметів;
розвивати фантазію, уміння аналізувати.
Хід заняття. Вихователь пропонує дітям уважно
роздивитися запропонований предмет (олівець, книжка, подушка, ложка тощо) та
визначити його основне функціональне призначення. Після цього діти намагаються
придумати якомога більше способів використання цього предмету.
“Кордон”. Мета:
закріпити знання дітей про експорт та імпорт товарів.
Хід заняття. Діти розподіляються на дві групи, дві
країни. Кожна країна має свою назву й отримує різні товари. Після вихователь
звертається до однієї з країн: “Експорт книжок до іншої крани”, інша
країна повинна отримати книжки та відповісти: “Дякуємо за імпортні книжки”.
Таким чином здійснюється обмін товарами
між країнами.
“Впізнай професію”. Мета: закріпити знання дітей про професії
людей, розвивати кмітливість, увагу, спостережливість.
Хід гри. 1) Діти зображують за допомогою пантоміми
людей різних професій. 2) Кожен з дітей загадує собі професію. Після починає
розповідати про себе. Наприклад: я варю суп, готую печиво, годую дітей − хто я?
Діти намагаються впізнати професію.
“Послуги”. Мета:
закріпити знання дітей про види послуг, розвивати кмітливість, увагу,
спостережливість; виховувати ввічливість.
Хід гри. Діти розподіляються на групи, кожна з
яких стає одним із закладів: “банк”, “перукарня”, “лікарня”, “пошта” тощо. Діти
докладно розповідають про види послуг, які вони можуть надати в своєму закладі.
«Розкладіть товар» Мета:
вчити дітей класифікувати предмети за спільними ознаками; закріплювати знання малят про різновиди
торгових об’єктів.
Хід
гри. Перед
дитиною розкладають кілька картинок із зображенням предметів, що можуть бути товаром у різних
крамницях.
Завдання 1. Розкласти картинки на
групи, в яких предмети поєднано за спільним призначенням. Дати назви крамницям,
які можуть взяти для продажу
даний товар, наприклад: «Молоко», «Хліб», «Іграшки», «Одяг» тощо.
Завдання 2. Згруповуючи
картинки, не потрібно диференціювати предмети за спільними ознаками, а запропонувати свої
варіанти їх сполучення.
Наприклад, «Гастроном»,
«Дитячий світ», «М’ясо
— молоко», «Садовина та городина» тощо.
«Ми - художники» Мета: закріпити знання
дітей про рекламу; розвивати
у них естетичні почуття й художній смак; учити встановлювати взаємозв’язок між рекламою та успіхом
у торговельних стосунках «продавець — покупець».
Хід
гри. Кожному
учасникові гри, «художнику- оформлювачу»
(їх може бути 2-3), дається завдання
— зробити рекламу своїй крамниці. Решта дітей оцінюють роботу тих, хто грається,
наприкінці визначають переможців.
Варіант 1. Кожен
учасник гри одержує певну кількість кольорових силуетів різних предметів, які можуть бути товаром
крамниць певного виду («Іграшки»,
«Квіти», «Хліб», «Молоко» тощо).
Варіант 2. Із загальної
кількості силуетів необхідно вибрати
тільки ті, які потрібні для складання реклами «своєї» крамниці.
«Чия праця є важливішою?» Мета:
закріпити знання дітей про джерела грошових прибутків; вчити диференціювати види трудової
діяльності людини відповідно до
їхньої цільової спрямованості.
Хід
гри. Дитині
пропонується декілька картинок із зображенням різних дій дорослих людей: чоловік спить; лікар
слухає хворого; продавець
обслуговує покупця; жінка пере білизну;
чоловік копає яму для саджання дерева
і т.д..
Завдання 1. Згрупувати
ті картинки, на яких зображені дії,
що пояснюються як суспільно корисна праця та оплачуються (лікар слухає пацієнта, продавець відпускає
товар покупцеві).
Завдання 2. Згрупувати
ті картинки, на яких зображені дії людини, які мають подвійну функцію. Наприклад, жінка пере білизну — це може бути і мама, і працівниця пральні;
чоловік копає землю — це може бути і тато, і садівник.
«Ощадливі й економні» Мета: розширити та
уточнити знання дітей про
гроші, їх призначення та використання. Виховувати ощадливість і
економність.
Правила
гри. Кількість товару повинна відповідати кількості грошей. Купити товар можна лише тоді, коли загадаєш про
нього загадку, прочитаєш
вірш чи розповіси приказку або прислів`я.
Хід
гри. Дітям дають купюри. Вони
ідуть до крамниці і
купують товар згідно з правилами гри. Поглибленню економічних знань
дітей найліпше сприяють різні види ігор, що містять чітко визначену ціль,
передбачають розподіл обов'язків між дітьми та спільну покрокову реалізацію
мети.
«Умілі руки». Мета: виховувати дбайливе ставлення |до предметів,
виготовлення яких потребує копіткої праці різних за фахом людей; учити
раціонально використовувати речі, що були в ужитку.
Хід
гри.
Дітей розподіляють на дві команди по 5-6 осіб. Вихователь називає або
показує будь-який предмет і пропонує розповісти про його призначення. Після
цього дітям дається завдання придумати, як ще можна використати його в дещо
зміненому або в тому ж стані, проте за умови, що він вже застарілий й не може
бути використаний за своїм призначенням.
Такі
ігри сприяють:
-
усвідомленню суспільних відносин;
-
формуванню економічного досвіду;
Навчають:
- планувати дії;
- передбачати можливі наслідки;
Розвивають:
- самоконтроль;
- вміння взаємодіяти та
коллективно мислити.
Система роботи з
економічного виховання
сприяє формуванню в кожної дитини
економічного мислення, уміння орієнтуватись
у нестандартних ситуаціях, проявляти
ініціативу та самостійність, бути в майбутньому активними та свідомими учасниками
соціально-економічних відносин.
Набуття первинного економічного досвіду є підґрунтям для подальшого самостійного його
збагачення.
Економічні
ситуації
-
Родина готується до ювелею бабусі. Назви, які
мають відбутися витрати. Яка твоя участь?
А які прибутки від цього свята?
-
Тато пропонує зробити вибір – піти тільки в одну
з трьох крамниць: «Іграшки», «Спорттовари»,
«Зоомагазин». Що обереш ти?
Чому?
-
Дідусь розбив окуляри. Він не може читати.
Що
робити?
-
Дівчинка загубила ляльку під час прогулянки.
Як їй допомогти?
-
Один хлопчик каже про себе: «Я впав у калюжу,
зате...» Допоможи йому закінчити речення.
-
У комірчині перегоріла лампочка. Тато тільки
ввечері повернеться з роботи, знайти банку
з полуничним варенням треба терміново.
Якими будуть твої дії?
-
Батьки тільки завтра одержать зарплатню. А дівчинка
вередує бо саме зараз бажає цукерок.
Що ти їй порадиш?
-
Якби в тебе була скатертина-самобранка, чим
би ти її наповнив за допомогою чарівної палички:
1 – цукерками, 2 – ласощами для бідних,
3 – ліками й лікувальними травами для
старих і хворих людей? Поясни свій вибір.
-
Тобі наснився сон: ти опинився в «Казці про рибака
й рибку». Що ж ти попросиш, якщо станеш
старим? А щоб ти сам попросив у золотої
рибки?
-
Тобі відомо, яким активним, завзятим є Кіт у
чоботях. А як би він зміг допомогти Сестричці
Оленці, Гидкому каченяті, Снігурочці?
-
Одного разу Буратіно почув, як на лавці, сумно
зіщулившись, плаче Білосніжка. «Що з тобою
сталося?» - спитав він. «Мені ніхто не зможе
допомогти», - відповіла дівчинка. Як допомогти
Білосніжці?
-
Козенята обирали подарунок матусі – козі. Їм
сподобалися дві коробки з однаковими цукерками.
Одна з коробок була яскравою, гарною,
з бантиком. Але коштувала вона дорожче
за непоказну коробку з такими самими
цукерками. Яку коробку куплять козенята,
чому?
-
Одна дівчинка каже хлопчикові: «Я дам тобі помалювати
фломастерами, а ти дай мені свій велосипед
покататись». Але хлопчик не погодився.
Чому цей обмін був не потрібний?
-
Мама попросила Катрусю полити квіти. Катруся
загралася й забула. Мама прийшла ввечері
й засмутилася. Як учинить Катруся – продовжуватиме
гратися, промовчить і почекає,
поки квіти поллє мама, чи збігає по воду,
поллє квіти і вибачиться?
-
Уявіть собі, що на один лише деньочок завітала
лінь в садочок. Що, малята, станеться
в групі цього дня?
-
Одного дня Іванко залишився вдома сам. Спочатку
він дуже боявся. А потім став малювати
свій страх, співати веселі пісеньки й
танцювати. А що зробив би ти на місці Іванка?
-
Уся сім’я вирушила за покупками до крамниці.
Купили новий телевізор, мамі – шубу,
доньці – ляльку. Повернулися додому, а
там виключили світло за несплату. Що потрібно
було зробити раніше?
-
Одного разу діти, ідучи на екскурсію, побачили
жебрака. Він сидів навпочіпки, а перед
ним стояла тарілка з дрібними грошима.
Катруся подарувала жебракові своє яблуко,
Петрик – цукерку, Настя сказала «Добридень!».
А ось Миколка зневажливо відвернувся.
Чий вчинок тобі найбільш сподобався?
А як учинив би ти?
-
Разом із друзями з дитячого садка ви приїхали
до сиріт у дитячий будинок і побачили
там дітей різних рас: китайців, африканців,
а також українців. До кого ви підійдете
із своїми подарунками?
-
Карлсон привіз Малюкові варення, Цибуліно
– піццу й лазанью, а Попелюшці смачний
соус. Якою українською їжею ви пригостите
своїх улюблених героїв?
-
До працівника «Бюро добрих послуг» звернувся
громадянин. Він загубив адресу друга,
а чуже місто знає погано. Які дані має повідомити
цей громадянин?
-
Поблизу твого будинка є дві школи. До першої
збираються йти двоє твоїх друзів, до другої
ніхто з твоїх друзів не піде. До якої школи
підеш ти? Поясни свій вибір.
-
Чи є справжніми друзями Кіт Леопольд і миші,
Том і Джері, тварини з казки «Рукавичка»,
Лисичка і Журавель, Котик і Півник?
Так чи ні? Поясни.
“Придумай рекламу”. Діти діляться на групи по
3-4. Вихователь дає завдання: придумати і показати рекламу фруктів. Кожній
групі свій вид: яблука, груші, вишні, сливи (намалювати, розповісти тощо).
Кожна група за допомогою реклами звертає увагу на себе. Кому подобається товар,
той його і купує.
“Світ реклами” Діти разом з вихователем і
гномом Економом розглядають журнал з рекламними оголошеннями, міні-постери,
ручки з рекламною символікою тощо. Де можна побачити рекламу? Яка буває
реклама? Для чого вона потрібна? Чи можна обійтися без реклами? Діти діляться
на 2 групи. Кожній групі дається м’яка іграшка. Необхідно придумати рекламу
м’яких іграшок (обов’язково відзначити всі кращі якості іграшки, способи гри з
нею).
“Хто що нам дає?” Вихователь показує
картинку, де зображені домашні тварини. Діти відповідають, що ця тварина дає
людині, як використовується цей ресурс: корова – молоко (з нього сир, кефір,
сметана).
“Хочу та необхідно” Необхідно – це все те, що
потрібне людині, без чого вона не може обійтися.
Хочу –
це те, що хочеш мати.
Вихователь
показує картку (хліб, іграшка, морозиво, молоко тощо), а діти повинні на
рахунок “три” підняти відповідну за кольором картку. Червона – “хочу”. Синя –
“необхідно”.
“Покупка. Вибір”. Мама попросила
Ваню й Михайлика сходити в магазин. Вона дала їм десять гривень і запропонувала
самим обрати й купити продукти на вечерю. У магазині діти почали сперечатися:
Іванко хотів купити хліб, ковбасу й кефір, а Михайло – цукерки, тістечко й
солодкий напій. Хто з дітей правильно (раціонально) хотів використовувати
гроші? Чому?
“Економний господар”. П’ятачок, Вінні-пух і Сова прийшли на обід
до Кролика. Кролик, як хороший господар, приготував кожному стільки
шматочків хліба, скільки з’їсть кожен гість. Тому він відрізав для себе та П’ятачка
по одному шматочку, Сові – два шматочки, а Вінні-пуху на два шматочки більше,
ніж Сові. Скільки всього шматочків хліба приготував Кролик для гостей? Чи
економним господарем виявився Кролик? У чому це виявляється? Чи правильно
чинить Кролик? Що робити, якщо все-таки шматочки хліба залишилися?
“Потреби людини”. На березі ріки
сидів рибалка й вудив рибу. Повз нього проходила бідна людина, яка зупинилася
біля рибалки і сказала йому: “Я дуже голодна. Дай мені риби”. “Добре, -
відповів рибак, – я дам тобі риби, якщо ти хочеш один раз поїсти, але якщо ти
хочеш завжди бути ситим, я навчу тебе ловити рибу”. Чому рибалка так відповів?
Які ресурси потрібні для лову риби?
“Вибір”. Тато пообіцяв
Олені подарунок на свято. Але грошей у нього було тільки 15 гривень. Пішли вони
до магазину. Там було багато різних іграшок, книг, цукерок. Олені захотілося
все купити, але тато запропонував їй обрати лише одну річ. Але Олена зупинила
свій вибір на двох речах: м’ячі й цукерках. Вона не могла вирішити, що ж
обрати. Як можна допомогти Олені? (Потрібно вибрати ту річ, яка потрібніша
зараз.)
“Професії”. Два хлопчики
сперечалися, яка професія найпотрібніша та найкорисніша. У Віті тато працює на
заводі, де виготовляють автомобілі. Вітя дуже поважає свого батька, він
пишається, що в автомобілях є частина праці його тата. У Миколки тато лікар.
Він лікує дітей і дорослих, допомагає їм одужувати. Микола упевнений, що кращої
професії, чим лікар, немає. Він теж мріє стати лікарем. Вітя питає Миколку: “Скажи, а що конкретно
виготовляє твій тато?”. “Як що? – задумався Микола. А дійсно, тато допомагає
людям видужувати, але конкретних речей, тобто товарів, він не виготовляє”. Як
ти вважаєш, хто з дітей має рацію? Чи можна визначити, яка професія корисніша?
Ким працюють твої батьки? Що вони роблять?
“Обов’язки”. У неділю мама
нагадала Павлику, що йому потрібно нагодувати папугу Машу, яка сиділа в клітці,
полити квіти та прибрати у своїй кімнаті. “Ні”, – відповів Паша, – сьогодні
вихідний, тому я відпочиватиму”. “Добре, – говорить мама, – я теж
відпочиватиму. Я працювала цілий тиждень і маю право відпочити”. Через деякий
час, папуга Маша зголодніла й почала просити їжу своєю пташиною мовою. Паша теж
зголоднів, він усе частіше заходив на кухню, але там ніхто нічого не готував.
Хлопчик подумав, а потім підійшов до мами і сказав: “Я помилявся. У дитячому
садку нам розповідали, що є потреби, які потрібно задовольняти щодня. Зараз я
нагодую папугу, поллю квіти і приберу в себе в кімнаті, а ти, мамо, приготуй,
будь ласка, обід”. Так вони і зробили, зайнялися своїми справами, а коли
закінчили їх, смачно поїли й пішли гуляти на вулицю. Які обов’язки і як
виконував Павлик? У чому він схибив? Які в тебе є обов’язки?
“Дбайливе ставлення до речей”. Учням було задано прочитати розповідь з 10 сторінок. Маша не змогла
прочитати всю розповідь, оскільки з книги були вирвані 3 сторінки. Скільки
сторінок прочитала Маша? А у ваших книгах є вирвані сторінки? Ви самі виривали
коли-небудь сторінки?
“Покупка”. Лісовичок запросив
у гості лісових друзів. Лисичка подарувала йому квіти, зайчик – морквину й
капусту, а мудрий їжачок – гру-головоломку. У яких магазинах звірята купили
свій товар? Чому?
“Витрати”. Том і Джері
працюють кондитерами в кафе “Ласунка”. Том вирішив випекти торт, а Джері –
тістечко. Хто витратить більше часу на виготовлення виробу? На який виріб
витратиться більше продуктів? Що буде коштувати дорожче (дешевше)? Чому?
“Покупка. Ціна. Якість”. Кондитер Сашко пече медовий торт. Наявні всі продукти, окрім меду. Оля
пропонує купити мед у магазині, а Сашко наполягає на тому, щоб купити мед на
ринку. Чим відрізняється мед, куплений на ринку, від придбаного в магазині?
Економічні казки
Казка “Бережи Воду”
Жили були чотири
друга. Вони завжди були нерозлучні. Старшу звали Земля,
молодшого Повітря , третього Вогонь, ну а
саму молодшеньку звали Вода. Але як то раз вогонь посварився з бідною
Водою і сказав їй, що від неї немає толку. Образилася тоді Вода і
вирішила піти куди-небудь де її не знайдуть. Як-то раз Вода вирішила
прогулятися в світ людей. Бреде собі Водичка по вулицях , а на зустріч їй
хлопчик йде, побачив воду хлопчик злякався і втік. Йде далі Вода, а
на зустріч їй маленька дівчинка, але
дівчинка не злякалася Воду, а навіть
навпаки Вода їй здалася дуже милою. Водичка розповіла дівчинці про
свою історію як одного разу її Вогонь образив. Але дівчинка
одразу ж спробувала заспокоїти Воду, і
пояснила їй, що вона важлива як і всі її
друзі. Зраділа Вода , подякувала
дівчинці і вирішила, що більше не
буде ображатися на слова інших адже хтось може ненавмисно
образити а з гаряча.
«Бережи електроенергію»
Жили
по-сусідству дві найкращі подруги – Іринка і Галя. Галя, виходячи з будинку
завжди вимикала світло і воду, які їй були не потрібні. А Іринка про це ніколи
не замислювалась і не робила. Світло завжди було включене у всьому домі.
Одного разу
Іринка прокинулась вранці від холоду. Вона встала і пішла дізнатися, що
сталося, хотіла включити світло, але його не було. , пішла до батареї, але
опалення не булою, Ірина подумала, що світло і опалення відключили через
аварію. Дівчинка сіла на диван і подумала про себе: «Можна зігрітися від
гарячого чаю і включити газ, щоб стало тепліше». Іра схопилася і пішла на
кухню, щоб поставити чайник, але води в кранах теж не було! Коли вона захотіла
включити газ, то з’ясувалося, що і газу теж немає. Вона в паніці побігла
до своєї подруги. Вийшовши на вулицю, вона була в шоці від побаченого. На
вулиці було темно, дерев немає, одні пеньки, трави теж немає, пташки теж не
співають, а люди і тварини стоять як статуї – світ повністю зупинився. Іра і
паніці повернулася до дому, залізла під ковдру і стала плакати. Але
раптом почула знайомий голос: «Іра, вставай, що з тобою, чому ти плачеш»? Це
була Галя, і вона будила Іру.
Іра дуже
зраділа побачивши Галю. Вона включила світло, воду і пішла до вікна і побачила,
що діти грають, птахи співають, а трава і дерева зелені. Коли Іра
розповіла Галі свій сон, то стало зрозуміло, чого злякалася Іринка. Галя
пояснила їй, що так може статися, якщо усі люди не замисляться про своє ставлення
до енергії і ресурсів. Іра дала слово: «Я завжди вимикатиму світло і воду, коли
вони не потрібні і економити газ і тепло». Відтоді, Іра своє слово не
порушувала, і таких страшних снів не бачила!
Бережи світло!
Жив був Зайчик
і в нього було три друга: Бобер, Білочка та Їжак. Одного разу друзі зібралися
біля будинку Зайчика і вирішили піти по гриби. Коли відійшли від хатинки
Білочка обернулась і побачила, що Зайчик не вимкнув світло.
Зайчику,
– сказала Білочка, – а чому, це ти не вимкнув світло?
Та не хай
горить, ми ж повернемось швидко, – відповів Зайчик.
І звірята
пішли. Пройшло чи багато часу. З повними корзинами грибів та ягід, виморені
друзі повертались додому. Повернувшись до будинку Зайчика звірята
побачили, що світло вимкнуте і на дверях щось висить. Підійшовши ближче
побачили повідомлення про відключення світла і велику суму штрафу в розмірі
10000 лісових гривен. Зайчик почервонів від сорому, а друзі довго про щось
домовлялись.
Знаєш, Зайчику,
вихід з цього положення є, але ти повинен зрозуміти, що необхідно бережно
ставиться до навколишнього середовища, – сказав Їжачок. – Нічого даремно не
дається, за все треба платити.
Ми можемо тобі
допомогти, але ти тільки повинен нам пообіцяти що будеш економно
використовувати природні ресурси, – промовив Бобер. – У мене в річці водиться
велика кількість риби, то її можна ловити і продавати.
Вранці
наступного дня Зайчик взяв вудочку, відерце та пішов вудити рибу. Улову він був
дуже радий. Відніс на базар, продавши рибу отримав 500 лісових гривень. І так
кожного дня ходив на рибалку та на базар, поки не накопив 10000 лісових
гривень. Заплативши штраф, повертаючись додому Зайчик всім розповів про свій не
гарний вчинок і порадив бережно ставиться до природних ресурсів і марно не
витрачати їх.
Пригоди маленької лампочки
Жила собі
маленька лампочка і була вона дуже допитлива. Одного разу захотілося лампочці
дізнатися, скільки вона випускає енергії. Викрутилась вона із патрона і пішла.
Йде вона і раптом бачить на щиту, що вона витрачає 100 ват і дуже здивувалась.
Пішла вона
шукати свою подружку – енергозберігаючу лампу. Ось зустріла вона свою
подружку, тай каже: «Люба, заміни мене, будь ласка, бо я дуже багато втрачаю
енергії». Подружка відповіла їй: «Гаразд, я заміню тебе. А куди ж ти підеш?» –
«Я піду буду мандрувати по світу. І приносити людям радість.»
Казка про воду і світло
Колись давно у
4 класі Сашко робив уроки і почув у сусідній кімнаті йде суперечка. Зайшовши до
кімнати побачив двох створінь, які не могли прийти до єдиної відповіді.
– Я важливіша!
– промовила Богиня світла.
– Ні, не
ти, а я,- відповіла Королева води.
– Та, ти
помиляєшся, – сказала Богиня світла.
Сашко
здогадався, що суперечка йде між Королевою води та Богинею світла. І вирішив
вмішатися у їхню розмову.
– Ви,
мене пробачте, але в чому справа? Невже не можна якось домовитися між собою? –
промовив хлопчик.
– Так,
ти правий, але не зовсім,- сказала Богиня світла.
– А
чому, це?- спитав Сашко.
– Відгадай?
Для чого світло потрібно людям? – промовила Королева води. – Адже завдяки мені
з’являєшся у домівках людей, на заводах.
– А
ти чим корисна вода? – промовила Богиня світла.
– Стоп,
стоп. Так, ви ні до чого не домовитися. Ви разом потрібні людям і без вас ми не
зможемо жити. Вода насичує землю, живі організми, світло ж виконує не більш
важливу роль. Ще з дитинства нас вчать економити воду та світло, бо запаси не
вічні.
– Дякуємо,
тобі хлопчику, що ти нас помирив, – відповіла Королева води.
Казка про електроенергію
В наш час люди
не уявляють свого життя без енергії, електричного світла, електроприладів… І
багато хто вже не пам’ятає тих часів, у які і трапилась ця історія. А
відбувалося це дуже давно, коли дерева росли такі високі, що торкались до
небес, коли люди не знали свободи і жили під владою злого чарівника…
Чарівника звали
Кіот, він був дуже могутній, і люди нічого не могли йому зробити, бо повністю
від нього залежали. Він мав таємничу силу – електроенергію, від цього робив, що
хотів, був дуже багатий, і ні з ким не хотів ділитись. У замку де він жив була
відведена спеціальна таємна кімната в якій він тримав електроенергію.
Під владою
злого чарівника люд жив вже дуже довго. Всі жили в невеличких поселеннях.
Виживали з того, що обробляли землю, вирощували рослини, доглядали за
тваринами, але біда була в тому, що кожний місяць, до кожного поселення,
прилітали темні лицарі – слуги-воїни чарівника Кіота – і забирали у бідних
людей половину всього нажитого і придбаного.
Одного разу в
ясний, сонячний день в лісі збирала ягоди молода дівчина, мешканка поселення
Сток, її звали Дочка Сонця і Світла, але всі називали її просто – Світлана.
День був,
напрочуд, гарний. Втамувавши свою спрагу в дзвінкому струмку, який був
дзеркально чистий, а вода з нього мала такий приємний смак, дівчина не
поспішала додому, слухала пісні пташок, шепіт вітру і голоси лісу, непомітно
для себе заснула біля струмочку на полянці…
Коли
прокинулась, був вже глухий вечір: „Ой, як же я могла заснути, батько мабуть
дуже хвилюється…”- подумала Світлана і хутчіш побігла у напрямку до свого
поселення. Дівчина жила удвох із своїм стареньким батьком, жили дуже бідно, але
Світланка була дуже веселою, всі в поселенні її знали і любили. Коли вона
повернулась додому, то побачила вмираючого батька:
Що сталось? – у
розпачі, почала питати у людей, що стояли поруч.
Сьогодні
прилітали темні лицарі, збирали данину; твій батько відмовився їм щось давати,
і вони дуже сильно побили його… -відповіла бабуся Ганна.
Скільки з того
дня минуло часу ніхто вже не пам’ятає, але невдовзі батько Світлани помер. Вона
не знала, що робити. Три дні і три ночі плакала дівчина над могилою свого
батька. А на четвертий день, явилась до Світлани душа її батька, мовила до неї:
Доне моя,
могутню силу має чарівник Кіот, ця сила називається електроенергією.
Електроенергія не належить йому, вона належить всім людям. Але Кіот не хоче ні
з ким ділитись. Ти повинна звільнити електроенергію, тоді ти звільниш всіх
людей від влади злого чарівника і помстишся за мене. Треба пробратись до замку
злого чарівника і знайти чарівні двері з великими червоними ґратами. Двері не
прості, а зачаровані! Простою силою, чи ключами їх не відімкнеш, треба
промовити чарівне слово тричі. А чарівне слово – струм. Іди ж дочко моя, Донько
Сонця і Світла, іди, бо то твоя доля. І не журися через мене, все в тебе буде
добре, от побачиш.
І Світлана пішла,
хоч була і перелякана, але сповнена рішучості. Пішла не знаючи куди , йшла за
покликом серця, назад не оберталась, йшла вже майже тиждень. Дорога була не
легка і лежала через ліс. Вдень дівчина пробиралась через гущавину, а вночі
відпочивала. І не на хвилину її серце не виявляло страху, вночі одна в лісі,
навкруги дикі звірі, але Світлана нітрохи не боялась, вона знала, її охороняє
дух батька. Іноді на її шляху зустрічалися люди, але ніхто не знав де
знаходиться замок злого чарівника Кіота, і як туди можна знайти дорогу. Але
дівчина не засмучувалася. І ось одного дня вона зіткнулась з купкою повстанців.
Це були молоді хлопці. Вони теж шукали замок злого чарівника, щоб виправити
несправедливість, яку він чинить.
– Пішли з нами,
все одно туди ж дорога, разом веселіше, та й не треба молодій дівчині ходити
одній, краще вже з нами, – запропонував один із повстанців. Світлана відразу
дала свою згоду, адже, хлопець, що її запросив дуже сподобався дівчині. Його
звали Романом. Вони всі швидко потоваришували, і йшли на зустріч пригодам. Йшли
вдень, вночі, йшли дуже довго, і от нарешті десь вдалечині, побачили стіни
замку.
Ну ось ми і
прийшли. – мовив повстанець Роман, – Що тепер будемо робити?
Я знаю одну
велику таємницю, чаклун Кіот у себе в замку ховає велику силу – електроенергію.
І якщо її звільнити, то Кіот втратить всю свою могутність і більше не зможе
керувати людьми! Всі його злі чари зникнуть. Він втратить всю свою владу і
людство нарешті зможе відчути свободу! – Світлана була готова на все, задля
свободи свого народу.
Це дуже
важливо! Ми не знали, як здолати злого чаклуна, але тепер, я знаю точно,
перемога буде за нами. І вони рушили до стін замку. Дорога була важка, їм
потрібно було пробиратись через гущавину, з великою кількістю пасток і
небезпеки. Не всі подолали цю відстань, багато полягло дорогою, але вони мали
надію, що такою ціною всі люди стануть вільними. Кіот мав силу бачити все і
відразу ж дізнався, що до стін його замку наближаються вороги, і хоч як важко і
складно було пройти через пастки, все ж, повстанці пройшли. А чаклун цього не
очікував і був дуже розлючений! Він
вислав своїх темних
лицарів, щоб вони зупинили
людей. Лицарі переважали в кількості і могутності, але не в розумі. Зустрівши
біля стін замку темних воїнів, повстанці, просто схитрували. Роман і Світлана
сховались в кущах, а всі інші хлопці-повстанці, мужньо билися з нападниками.
Світлана з
хлопцем пробрались у замок, але тепер вони повинні були знайти чарівні двері, а
це було не так просто, бо двері були дуже ретельно заховані. Йшли темними
коридорами, здавалося їм не буде кінця. Але раптом на їх шляху з’явився сам
чаклун Кіот. Світлана знала, що все це означало: чарівні двері поряд. Нарешті
вона побачила їх. Дуже великі чорні двері з масивними червоними ґратами і дуже
великим золотим замком. Навіщо ви сюди прийшли? – з погрозою в голосі спитав
Кіот.
Я прийшов
перемогти тебе, щоб ти більше не мав влади над людьми.
Роман вирішив
відволікти чаклуна, щоб Світлана мала змогу звільнити електроенергію..
Кіот був дуже
страшний, але Роман його не боявся, і був готовий з ним битися. Злий чаклун
наблизився і почалася битва, не на життя, а на смерть. В цей час Світлана
встигла підбігти до дверей і промовити чарівні слова: струм, струм, струм. В цю
мить золотий замок зламався, двері відчинились і злий чаклун Кіот зник
назавжди. Бо вся його сила, його безсмертне життя знаходилося за цими
дверима.
З
того часу
люди почали використовувати
електроенергію: будувати гідроелектростанції, заводи, фабрики. Люди здобули
свободу. А, що було з Світланою і Романом, це вже інша розповідь, але можу
сказати одне: вони одружились і жили довго та щасливо!
Казка про енергозбереження
В одному
місті жили собі Ваня и Катя ,одного разу вони грались и
побачили, що кудись зникло, світло ,вода, газ, а замість чистого повітря ,
сморід, у якому дихати було важко. Тоді Ваня и Катя відправились шукати
рятування для свого міста. Подолавши довгий шлях , нарешті вони найшли казковый
ліс , де жив великий цар Добросвіт . Тільки він міг допомогти!
Тоді діти
почали говорить з ним:
– добрий день
Великий Добросвіт! Ми прийшли до тебе дізнатися куди зникли електроенергія та чисте повітря у нашому
місті?
-Добре, я
розповім вам таємницю , але для цього я хочу запитати тебе Ваню
– Що ти забув
зробити вчора перед тим, як побіг грати у футбол?
-Ееее… Я помив
руки , але здається , я забув виключити воду.
-ось, ось …Ти
забув закрити воду , а поки тебе не було , з’явився злодій, якого звали
Водохльоб та випив всю воду.
– Ой … мені так
соромно . що я часто залишаю кран відкритим.
– А куди зникла
електроенергія?-спитала Катя.
-Катя, тепер ти
згадай . що ти забула зробити вчора перед тим , як пішла гуляти?
– Я? Я закрила
кран з водою!
– Ні, ти
забула, щось інше?
-Так , згадала!
Я забула вимкнути світ на кухні.
-Ось, ось.. Ти
забула вимкнути світ на кузне. А поки тебе не було з’явився другий
злодій, якого звали Енергоглот и проковтнув всю електроенергію!
-Оце так..
Я навіть не знала!
-А, що
трапилось с повітрям?-спитали діти.
-Е, ще багато
інших людей , які допомогли випустити з темниці злодія , якого звали
Повітряглот.
-Ну , що тепер
робити? Як спасти наше місто?
-Треба бути
уважнішими и все буде гаразд!
Відправились
діти додому и з’явилось свіже повітря , та діти більше так не робили и до них
більше не повертались злодії Водохльоб, Енергоглот, Повитряглот.
Фея Світла
У одному місті
жила дівчинка Наталка і хлопчик Василько. Вони були як дві краплі води, охайні,
трудолюбиві, дружні. От тільки Наталка не берегла електроенергію.
Одного літнього
ранку Наталка і Василько вийшли погуляти, але Наталка забула вимкнути світло.
Діти вирішили пограти у схованки. Наталочка швидко сховалася у підвалі будинку.
Їй не було лячно, бо там було світло. Але раптом світло згасло. Дівчинка
налякалась, не могла вийти, бо нічого не бачила. І тут перед нею з’явилася фея,
яка допомогла дівчинці вийти з підвалу і сказала:
–
Ти повинна берегти електроенергію, бо інакше ти можеш
потрапити у таку халепу будь- коли
Добре, –
відповіла Наталка, і побігла до Василька.
Хлопчик
запитав, що сталося. Наталка усе розповіла і сказала
Ти ніколи не
потрапиш у таку халепу, бо ти бережеш електроенергію
Казка про те, як пташки навчалися економити
світло і електроенергію
Жили-були
пташки, які не економили світло. Вони дуже любили взимку в дуплі вмикати
обігрівач. Він брав дуже багато електроенергії. Одного разу їм прийшов рахунок
за використану електрику. Мама пташка повинна була заплатити дуже багато
грошей. Вона розповіла пташенятам як треба економити світло і електроенергію, вмикати
обігрівач тільки тоді, коли прилітаєте до дому, постійно ввімкнений він бути не
повинен. Мама пташка віддала усі свої гроші за електроенергію і своїм дітям
вона цілий місяць не купувала льодяників, бо на них не було грошей.
З тих пір
пташки навчилися економити електроенергію та світло.
Казка про те, як треба берегти воду
В одному
царстві жило-було Красиве озеро. У ньому було багато риби люди приходили до
нього. Вони милувалися красотою озера, інші купалися у його водах, треті ловили
рибу. Але трапилося так, що кожен,
хто приходив до нього у гості, залишив там багато сміття. Образилося озеро на людей і сховало усю
рибу, а само покрилося густою тінню. Прийшли вранці люди до озера і заплакали.
Не було ні риби, ні чистої води. Забігали вони, стали просити пробачення у
озера, стали дбати про нього.
Пробачило озеро
людей, випустило рибу, очистило свої води. І стали люди жити з ним у мирі.
Подруги на полиці
В одному
магазині електротоварів, жили дружною сім’єю електроприлади. Їх було дуже
багато і вони були різноманітні. Зверху
на полиці, на самому видовищному місці стояли і красувалися собою дві лампочки:
Енергозберігаюча та Звичайна. Вони розмовляли між собою, посміхалися покупцям
та почали сперечатися. Енергозберігаюча казала, що вона більш корисніша, ніж звичайна
тому, що береже більше енергії.
Звичайна
образилася і відповіла:
- Ти
навіть не уявляєш, яка я корисна. Завдяки моїй стародавній конструкції, я не
зашкоджую людському здоров ’ю. Я своїм ніжним жовтим світлом освітлюю
приміщення і не руйную зір та людське око.
- Ти
не ясно світиш, а я сяю, як сонячний промінь. Після того, як мене вимкнуть,
люди ще хвилин десять бачать у своїх очах моє сяйво. – Обізвалася
Енергозберігаюча.
Слухав цю
розмову Електрокамін. - Стійте!
Не сваріться! – Зупинив їх він. Ви обидві корисні! – Ти, Енергозберігаюча
– зберігаєш більше енергії, а ти Звичайна – людський зір! Кожна з вас потрібна
і необхідна.
Лампочки
замовкли, задумались, побачили покупця і посміхнулись йому.
«Звідки
до нас прийшли гроші»
У первісних людей не
було грошей. А чим
вони могли розплачуватися? Спочатку вони міняли товар на товар. Хто міняв рибу на яйця, хто м'ясо на
шкуру. Але це було незручно.
Адже, якщо мені потрібна шкура - скільки яєць я маю за неї віддати? 5, 10 або 100? Господар шкури
хоче більше, а я хочу менше.
Хто правий? Ось так сперечалися кожного разу. Навіть лаялися. І прийшли до висновку, що потрібні
гроші. В одних грошима
спочатку були тварини - у кого більше
овець, корів, кіз, той і багатшим. Інші стали розплачуватися шкурками звірів (білок, зайців, кротів,
куниць). Ті, хто жили біля моря,
розплачувалися намистинками- перлинами
або мушлями. Хто жив у горах - розплачувався
камінчиками або скельцями. І тільки
в десятому столітті з'явилися металеві гроші. У кожній країні є свої гроші: долар, марка, франк, гривня,
рубль.
А зараз давайте всі
разом повернемось з
того часу у теперішній. Діти, щоб їхати в пасажирському транспорті, обов'язково потрібно купити квиток.
Квитки продають у касах
автовокзалу, аеропорту, порту, або у кондуктора автобуса, тролейбуса, трамвая. Квиток - це плата за
проїзд. Гроші, які ми
платимо за квитки використовуються для купівлі нового транспорту, на його ремонт, на пальне, на виплату
зарплати транспортникам.
Ціна за квитки на різні
види пасажирського транспорту
різна. Вона залежить від ціни самого
транспорту, від його швидкості, від кількості пального, яке використовує і від відстані, яку йому
необхідно долати.
Літаки рухаються
швидше, пального
вони потребують більше і, відповідно,
плата за квиток на літак вища. Потяг
рухається повільніше, менше пального потребує, багато пасажирів перевозить одночасно тому плата за
квиток менша. Нам часто
доводиться користуватися послугами пасажирського транспорту, бувати серед людей. Нам необхідно
навчитися правильно поводитися
у громадських місцях, дотримуватись
правил культурної поведінки.
Податкова Абетка
Отримав гроші –
Заплатив
податок:
В усьому світі
Є такий
порядок.
Гадаю одним із
рецептів додатку
Є праця,
порядність і сплата податку.
У нас люди, як
бджілки, такі ж працьовиті,
За це нас
цінують у цілому світі.
Бюджет країни –
гаманець,
Всі гроші він
збирає
І, як цілюще
джерело,
Державу
напуває.
Щоб надходили
податки,
Є державна
установа,
Що слідкує за
порядком
Вона зветься –
податкова.
Податки –
закон!
Їх потрібно
платити!
Це знати
повинні дорослі і діти.
З біблійних
часів
Цей закон і
донині:
Одержав
прибуток –
Віддай
десятину!
Конспекти занять
Грошові одиниці країн світу. Що таке гроші?
(заняття для ІІ молодшої групи)
Економіка –
це насамперед рішення двох питань:
1) звідки
беруться кошти (це не обов’язково гроші;
2) як їх викоритстати.
Економіка – це об’єднанні процеси, які людина
використовує для забезпечення життя і задоволення своїх потреб.
Мета:
познакомить дітей з наввами грошових одиниць, розвивати інтерес пізнавати
економіку, формувати економічний кругозір, виховувати етичні та ділові ознаки
(працелюбність, розрахунок, чесність, щирість тощо).
Попередня робота: проведення бесіди на теми «Яким буває товар?»,
«Гроші», «Як поводитися
в магазині?».
Похід з
батьками до магазину.
Проведення сюжетно-рольових ігор
«Продавець - покупець», «Магазин», «Аптека», «Банк».
Хід заняття:
Діти, яка
зараз пора року? Згадайте яке свято
ми нещодавно відзначали? Я
нагадаю вам, що наступив рік Собаки. Подивіться, до нас у
гості завітав Собака.
Діти привітайтесь з собакою.
Зверніть
увагу, що у собаки
в лапках? Як ви
гадаєте, що може бути в цьому гаманцю? А навіщо нам гроші? Діти,
згадаємо, якщо ви з батьками пішли до крамниці щось купувати, то мама або тато
бере з собою свій гаманець, кладе в нього гроші і обравши товар розраховується
з продавцем грошима, бере товар та дякує продавцю.
Хто з вас
знає, як називаються гроші в Україні? Так, але в інших
країнах інші гроші з іншою
назвою.
Сьогодні я
хочу вам розповісти, що гроші
були не завжди. Дуже
давно в якості грошей вибирався рідкісний і цінний предмет. Грошима служили: бики, риба,
хутра, морські раковини.
Але все це треба було десь зберігати,
воно псувалося з часом. І тоді на зміну цим грошам прийшли злитки металів: залізо, олово, золото,
срібло.
Отже,
найзручнішими грошима виявилися
металеві гроші. Можна було карбувати
монети будь-якої вартості. Але металеві
монети важкі і незручні. І люди придумали вихід: здавати золото на зберігання в банк, а
замість монет брали паперові
розписки. Так і з'явилися гроші - паперові банкноти.
Фізкультурна хвилинка:
Буратіно
потягнувся,
Раз
нагнувся, два нагнувся.
Руки в
сторони розвів,
Монетки,
видно не вглядів.
Щоб монетки
нам дістати
Треба на
носочки встати.
З кущика
дістати монетку,
Закопати у
полі рідко.

А зараз,
діти, я хочу вам показати деякі
бумажні гроші різних країн. (Показ грошей – гривня, долар,
євро)
Якого вони
кольору? Що
на них зображено? Чим
відрізняються один від одного?
Прислів'я та приказки про гроші:
-
Гроші
не пахнуть;
-
Мова
грошей зрозуміла всім народам;
Вірші про гроші:
Знай купюри
мити не можна,
Не
пробачать тебе вони,
А зважся ти
їх скрутити,
Можуть
повік тебе забути.
Коли в
будинку кран тече,
Він всі
гроші забере,
Говорять
люди не з
проста,
Течуть
гроші, як вода.
-
Тож,
як називаються гроші в Україні? А які нові назви грошей інших країн ви почули? Для чого людям потрібні
гроші? Гроші
сімейного бюджету треба берегти,
економити. Для цього бережіть свій одяг, взуття, книги та іграшки, щоб батькам не довелось часто
купувати нове. А ще не треба
просити купувати щось зайве, непотрібне.
Дидактична гра «Що можна купити за гроші?»
Вихователь
називає різні слова, а діти передають
м’яч по колу. Якщо звучить слово, яке означає те, що можна купити за гроші, м’яч передають до
наступного гравця. Якщо названо
щось, що за гроші купити не можна (повітря, сонце, здоров’я тощо) – він залишається в руках
попереднього гравця.
Потреби людини
( заняття для середньої
групи )
Мета: ознайомити дітей з поняттями “потреби”, “товари”,
“послуги”; розвивати інтерес до економічної сфери життєдіяльності, формувати у
дітей уміння співвідносити власні бажання зі своїми можливостями.
Ключові слова: “потреби”, “товари”,
“послуги”.
Матеріали для проведення заняття: шкатулка.
Хід
заняття
Вступна
частина.
Чарівна скринька. Діти, від чого у вас покращується настрій? А які
речі допомагають вам розвеселитися? Сьогодні я принесла вам чарівну шкатулку. З
неї кожен з вас зможе витягти те, що він хоче. Саме ту річ, яка поліпшує вам
настрій. Тільки речі в шкатулці невидимі, тому ви повинні розповісти нам, що ви
витягнули. (Вихователь демонструє роботу
шкатулки)
Термінологічна частина.
Вихователь розглядає з
дітьми поняття “потреби”. Діти, у кожного з нас були різні бажання, які
виконувала чарівна шкатулка. Але разом з бажаннями в кожної дитини й дорослого
є свої потреби. Що означає це слово? Потреби – це те, без чого людина не може
жити, і все те, що вона хоче мати.
Бесіда-роздум. Діти, подумайте й
назвіть свої потреби, те, без чого ви не зможете жити (їжа, сонце, повітря, тепло).
Коли людина
росте, то її потреби ростуть разом з нею. Давайте пригадаємо той час, коли ви
були зовсім маленькими і лише прийшли до дитячого садочку. Які у вас тоді були
потреби?
Вихователь знайомить дітей з
різними потребами. Діти, як ви
вважаєте, чи у всіх людей є потреба в безпеці і збереженні здоров’я? Чи всі
люди хочуть бути здоровими? Дійсно, кожна людина має потребу в безпеці та
збереженні здоров’я. Тому існують такі служби, які допомагають людям в складних
ситуаціях. Це пожежна допомога, міліція та швидка допомога. Давайте пригадаємо
номери, за якими потрібно телефонувати у разі небезпеки. 01 – пожежна допомога
(служба порятунку), 102 – міліція, 103 – швидка допомога.
– Діти, коли ви виростете, у вас з’явитися потреба в
освіті, і тоді ви підете до школи. А зараз кожна дитина ходить у дитячий садок,
спілкується вдома з батьками, друзями. Це відбувається тому, що у нас є потреба
в спілкуванні. Ми не можемо довгий час жити без спілкування.
Експеримент “Мовчанка”. Діти,
давайте з вами проведемо експеримент. Перевіримо, скільки часу людина може
витримати без спілкування. Зараз кожен “закриє ротик на замок” і спробує
якомога довше ні з ким не розмовляти. (Проводять експеримент)
– Діти, ми з вами тільки що визначили, що людина не
може довгий час не спілкуватися.
Бесіда-уточнення. Діти, давайте подумаємо, чи однакові потреби у
хлопчиків і дівчаток? Зараз я називатиму вам різні предмети, і якщо вони
відносяться до потреб хлопчиків – хлопчики підніматимуть руку вгору, а якщо це
потреби дівчаток – то дівчатка повинні підняти руку вгору. Будьте уважні:
зубна щітка, лялька, м’яч, машина, велосипед, тепло, ліжко, вода, шпильки.
Отже, потреби у хлопчиків і дівчаток трохи відрізняються. Але є те, без чого не
можуть прожити ні дівчатка, ні хлопчики. Це тепло, вода, їжа й повітря.
Фізкультурна хвилинка. Діти,
давайте спробуємо зобразити кішечку, якій дуже холодно (діти встають і зображають замерзлу кішку). Для того, щоб зігрітися, кішечка вирішила
розтерти своє тіло лапками (діти
потирають руками свій тулуб, руки, ноги). Але і це не допомогло кішечці
зігрітися. І тоді вона вирішила зробити зарядку (діти виконують декілька вправ). Ось виглянуло довгоочікуване
сонечко, кішечка потягнулася на всі боки й почала солодко муркотати (діти
потягуються в різні боки із звуком “мур-мур-мур”).
Вихователь знайомить
дітей з поняттями “товар” і “послуги”. Діти, для
того, щоб задовольнити всі ваші та свої потреби, батьки купують різні речі в
магазині або на ринку. Усі ці речі називаються товаром. Товари бувають дорогі
та дешеві за ціною, великі й маленькі, їстівні й не їстівні. Іграшки, морозиво,
торти, книги, одяг – усе це одним словом називається “товаром”. Але не всі
потреби можна задовольнити, купивши який-небудь товар. Існують різні установи.
Вони виконують послуги, якими ми користуємося. Послуги – це робота, яку
виконують люди, щоб нам з вами було краще жити. Наприклад, у перукарні нічого
не продають, там нас підстригають, миють голову, фарбують волосся. Це послуги,
якими ми з вами користуємося.
Ігрова
апробація матеріалу.
Гра – узагальнення “Види
товарів”.
Правила гри. Вихователь
пропонує дітям усно знайти зайве слово й визначити, яким словом можна назвати
решту всіх слів: морозиво, торт, лялька, цукерки; стілець, шафа, крісло,
праска.
Гра – діалог “Товари
послуги”.
Правила
гри. Вихователь пропонує дітям визначити, чи є назване слово товаром, чи це
установа, яка надає послуги (послуги діти називають самостійно).
Іграшки
– товар; перукарня – послуги (стрижка, фарбування, манікюр, миття голови); одяг
– товар; пошта – послуги (пересилка листів, листівок, телеграм, розноска
журналів, газет); лялька – товар; майстерня – послуги (ремонт одягу, взуття,
заміна підборів, замків); книга – товар; фломастери – товар.
Варіативна
частина.
Робота над загадками.
Вихователь
пропонує дітям відгадати загадки й визначити, чи є названі предмети товаром або
послугою.
Зображення предметів.
Дітям
пропонується намалювати будь-який товар або послугу (у куточку малюнка дитина
позначає буквою Т – товар, П – послуги). Або ж дитина малює свої потреби.
Заключна частина.
– Діти, сьогодні ми дізналися з вами, що у кожного з
нас є свої потреби в їжі, воді, теплі, потреби в спілкуванні. Але ще кожній
людині необхідна увага друзів. Давайте подаруємо усмішку один одному, щоб у вас
протягом всього дня був гарний настрій.
Загадки
Послуги й товари
1. На доріжці розігнався,
В небо, наче птах, піднявся.
Через море швидко лине
В інші землі та країни. (Літак)
2. Срібна стрічечка лежить,
ланцюжок по ній біжить.
І на станціях гудок
подає той ланцюжок. (Рейки і поїзд)
3. Четверо братів під одним дахом живуть. (Стіл)
4. Не будильник, а дзвенить.
Не приймач – а говорить.
Вгадайте, хто ж він?
Ну звичайно – … (Телефон)
5. Нові зачіски у Олі,
Петруся, Галинки, Колі.
Всі охайні, дуже гарні,
бо були у … (Перукарні).
6. Стали гості на поріг —
відразу на носа — плиг.
І не просять пригощати,
дай газету почитати. (Окуляри)
7. Оля вийшла погуляти,
дощик взявся пустувати.
Не злякає дощик Олю,
бо відкрила … (Парасолю).
Тема « Де ти заховалась, Осене , в казках?»
( заняття для старшої групи)
Програмовий зміст:
збагатити та поглибити знання дітей про відомі їм народні казки, про осінні
явища природи; вправляти у розрізненні геометричних фігур (квадрат, трикутник,
круг), вчити рахувати казкових персонажів (від 1 до 3), вправляти в умінні
співвідносити число та кількість предметів; закріпити поняття «більше»,
«менше», «порівну», вчити встановлювати рівність предметів; продовжувати
формувати вміння орієнтуватися в просторі, закріплюючи поняття «вгорі»,
«внизу», «праворуч», «ліворуч»; вчити виконувати практичне завдання за
вказівкою вихователя.
Розвивати у дітей логічне,
наочно-образне мислення, увагу, пам’ять,
дрібну моторику кисті рук, мовлення, спонукати до правильної побудови речень.
Виховувати
організованість, спостережливість, стриманість, бажання спільно працювати з
однолітками.
Матеріали:
демонстраційний - карта мандрівника, магнітна дошка, казковий
будиночок для звірів, площинні зображення мишенят, півника, пиріжків; іграшкові
звірі, свіжі овочі (морква, картопля , буряк, капуста), свіже м’ясо, казан;
роздатковий -
набір цифр від 1 до 3, на площинному зображенні колосків; площинні
геометричні фігури (квадрат, трикутник), тарілки, продукти харчування ( яблука,
огірки, пироги, сир, масло); гнучкі кольорові палички.
Хід заняття.
Добрий ранок Вам!
Добрий ранок нам!
Добрий ранок всім!
Рада всіх я вас вітати
І заняття розпочати
Будем працювати гарно
Швидко, весело і вправно.
Настрій? – СУПЕР! (діти)
Погода? – КЛАС! (діти)
До роботи! Все гаразд!
Тож запрошуєм ласкаво
На заняттячко до нас.
Діти, ми з
вами вже не один раз говорили про осінь, її щедрі дари, барвисті кольори та
прохолодні дні. А сьогодні спробуємо відшукати осінь та осінні явища у знайомих
нам казках. Ми разом підемо казковими стежинками шукати осінь-чарівницю. А
допоможе нам у цьому чарівна карта. Заплющуйте очі, пригадайте чарівні слова….
Чарівна карто, нам допоможи,
У казку ти нас перенеси,
В долоні ми плеснемо
Один, два, три,
У першій казці опинились ми!
Ось відома
вам казочка, але назву її ви відгадайте:
Стоїть у лісі хатка
Солом’яний дашок.
Живуть тут Мишенятка
І Півник-когуток. («Колосок»)
Солом’яний дашок.
Живуть тут Мишенятка
І Півник-когуток. («Колосок»)
— З якої вони казки? (відповіді дітей)
Пам’ятаєте,
півник-трудівник знайшов колосок, а потім його обмолотив, відніс зерно
до млина та намолов борошна, і, нарешті, пиріжків напік!
Як ви вважаєте в яку пору року це відбувалося? (наприкінці
літа та на початку осені). Отже, виходить, що ця казка осіння.
- Скільки Мишенят живе у хатинці? Порахуйте.
- Скільки тут
Півників? (Один.) Скільки
всього героїв у цій казці? (Три.)
— А тепер погляньте уважно на хатинку. Якої вона форми, на
яку геометричну фігуру вона схожа? (На
квадрат.)
А якої форми дах? (Трикутної.)
Мишенята жили в кімнатах з квадратними віконцями. (Покажіть мені, де жили Мишенята..) А
Півник жив у кімнатці з трикутним віконечком. (Хто покаже мені, де жив Півник?.)
— То скільки квадратних віконечок у хатинці? (Два.)
— А скільки трикутних? (Одне.)
— А скільки всього вікон у хатинці? (Три.)
Покажіть мені відповідною цифрою, яка є на колосочках.
Давайте пригостимо півника і двох мишенят пиріжками.
Зверху, на дошці, викладіть Півника і
Мишенят. Скільки їх всього ви виклали? (Три.)
— На нижній смужечці викладіть пиріжків на один менше.
Скільки ви виклали пиріжків? (Два.)
— Чи всім вистачило? Що необхідно зробити, щоб пиріжків
вистачило всім? (Докласти ще один
пиріжок.)
— То скільки тепер пиріжків? (Три.)
— А тваринок? (Три.)
— Тобто можна сказати, що їх стало порівну. Давайте повторимо це слово ще раз і запам’ятаємо його.
— Після частування пиріжками
Мишенята кличуть нас погратись із ними.
Дидактична гра «Сонечко та дощик»
Роздати дітям трикутники і квадрати. Коли вихователь
говорить: «Сонечко»,— діти бігають, стрибають.
На слова «Дощик,
дощик» діти з трикутниками біжать до трикутного віконця, а з квадратами — до
квадратного (віконця виставлені на стільчиках в протилежних кінцях групи).
Вихователь. Поки ми гралися, наш Півник з
мишенятами попросили нас викласти з чарівних паличок їх віконечка: для півника
ТРИКУТНЕ, а для мишенят – КВАДРАТНІ. (Діти
виконують завдання..)
— Півник дуже вдячний дітям і пропонує погратися з ним у гру
«Купи пиріжок».
Діти стають у коло, вихователь із Півником посередині. Кожна
дитина по черзі підходить і каже:
Півник-дружечок,
Продай пиріжечок!
Продай пиріжечок!
Півник.
Купи!
Купи!
— Скільки гривнів дать?
Півник.
(1, 2, 3) гривні.
(1, 2, 3) гривні.
Дитина плескає в долоні стільки разів, скільки грошей назвав
Півник.
Молодці, в цій казочці ми віднайщли осінь, бо як ви казали
дія її відбувається на початку осені.
Час вирушати за картою далі. Заплющуйте очі, пригадайте
чарівні слова….
Чарівна карто, нам допоможи,
У казку ти нас перенеси,
В долоні ми плеснемо
Один, два, три,
У другій казці опинились ми!
Вирушаймо на пошуки осені в наступній
казці. А назва казки прихована у
відгадці загадки :
Кіт такий ледачий
став,
Що газда його прогнав,
Та той довго не
журився,
У лисички оселився.
(«Пан Коцький»).
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Будем дружно крокувать,
Будем бігати, стрибати,
Руки вгору піднімати.
Повернемо тулуб вліво.
Наші вправи – ціле диво!
Щодня будем їх робити,
Тоді довше зможем жити.
Куди вона нас привела? (до лісу).
-Які ознаки осені можна знайти в цій казці? (опале листя,
жолуді, каштани, достиглі овочі). Ви легко знайдете Осінь в цій казці, якщо
пригадаєте, з яких осінніх дарів звірі приготували котові частування.
- Хто приніс овочі для Пана Коцького (Заєць, кабан)
- Які овочі вони
принесли? ( картоплю, капусту, моркву, буряки)
- Що приніс ведмідь? (мед)
- А вовк? (м’ясо)
- Назвіть звірів, які готували обід?(заєць, кабан, вовк,
ведмідь)
- Як ви гадаєте, яку страву можна приготувати з цих
продуктів? (борщ)
Пропоную
приготувати смачний борщ.
- Що потрібно для приготування борщу? ( складаємо алгоритм
приготування страви).
- У чому варили борщ звірі для пана Коцького? ( у казані)
Казан, вода, м’ясо,
овочі. (Уточнити із дітьми без яких
продуктів не можна зварити борщ. Усі разом визначають, що треба покласти у
каструлю спочатку, а що – наприкінці. Пояснюють, чому слід дотримуватися саме
такої послідовності). Ставимо варити борщ.
А поки борщ
вариться, ми можемо трішечки відпочити
- проведемо
фізкультхвилинку ( музична «Вниз, вниз, вниз…»)
І в цій казочці ми віднайшли осінь-чарівницю. Час вирушати
далі в гості ще до однієї доброї казки. Заплющуйте очі, пригадайте чарівні
слова….
Чарівна карто, нам допоможи,
У казку ти нас перенеси,
В долоні ми плеснемо
Один, два, три,
У третій казці опинились ми!
І знову загадка, слухаймо уважно, щоб знати куди ми
потрапили:
Дівчинка, хоч і
кривенька,
Роботяща,
моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками
полетіла.
Всі ви знаєте цю
казку,
Тож назвіть її, будь
ласка! («Кривенька качечка»)
- Як ви вважаєте, чи осіння ця казка? Чому? Чому дід і баба
пішли до лісу? (збирати гриби). Які осінні явища описані у казці? (відлітають у
вирій птахи, опадає пожовкле листя).
Доки баба
та дід у казці збирали гриби, дівчинка-
качечка наносила води, приготувала для них обід і накрила на стіл. Давайте ви
зараз, за своїми столиками, розкладете частування так як
зробила це дівчинка-качечка .
(Із
роздаткового матеріалу діти виложують
предмети під диктовку).
Посередині столу на круглу тарілку дівчина виклала три
круглі пампушки з часником.
Зліва вона поклала два зелені огірки.
Справа качечка
поклала трикутний шматочок сиру.
Зверху – два червоні яблука.
Внизу – прямокутний шматочок масла.
- Які геометричні фігури ми бачимо на столі? Назвіть їх.
Молодці, малята! Як багато ми сьогодні зробили!
Пригадаймо, у яких казках ми відшукали осінь? (відповіді дітей).
- Кому і де найбільше сподобалося гостювати?
- Що сааме вам сподобалося?
А давайте
ми самі створимо свою ж казку! Отже, зараз ми
підемо на прогулянку – шукати ознаки осені та міркувати, як можуть діяти
ваші вигадані персонажі, а потім кожен з вас мені розповість свою чарівну
історію. Вирушаймо:
За казками ми пішли,
Їх одразу ми знайшли!
Ніжками ми тупали,
Кулачками стукали.
Пам’ятають казки нас,
Нахилились ми на «раз».
А на «два» ми піднялись
І за руки узялись.
Все по колу обійшли,
Наші казочки знайшли.
До побачення! (діти
виходять із залу).
Економічний словник
Мета:
поповнити словник дітей новими словами,
що позначають економічні явища, й вчити
застосовувати їх на практиці.
Поняття,
вказані нижче відносяться до тем, що
вивчаються на заняттях з економіки: «Потреби»,
«Ресурси», «Професії», «Товар», «Гроші»,
«Бюджет», «Ринок».
Асортимент –
набір різних видів продукції на
підприємстві продукції, товарів (на складі, в
магазині) або пропонованих послуг.
Аванс- частина грошей (або продуктів, яка дається наперед у рахунок
майбутньої платні за роботу, товар і т.ін.)
Акціонерне товариство - організація яка має статутний фонд, розділений на певну кількість акцій
однакової номінальної вартості. Працівники добровільно об»єднали свої
кошти і записали це в угоді. Вони створили товариство, яке може купувати
матеріал, з якого виготовляють товар, що потім продається. Це дає працівникам
прибуток.
Акція - цінний папір, який випускає акціонерне товариство і який підтверджує
участь його власника в капіталі цього товариства, а також дає право на
одержання частини прибутку у вигляді дивіденда.
Документ, у якому записано, що людина внесла гроші у виробництво і має право на одержання додаткових грошей від проданого підприємством товару.
Документ, у якому записано, що людина внесла гроші у виробництво і має право на одержання додаткових грошей від проданого підприємством товару.
Аукціон - публічний продаж майна, де покупцем стає той, хто заплатить більш високу
ціну. Продаж шляхом змагання: покупцем стає той, хто за той чи
інший заплатить більше грошей.
Бартер – прямий обмін товарів і послуг на
інші без використання грошей.
Прямий
товарообмін, безвалютний обмін.. Товар не продається, а обмінюється на інший
товар, наприклад, машина на зерно.
Бережливість - моральна
якість, що характеризує дбайливе ставлення до матеріальних цінностей.. Людина
не псує, не ламає, береже свої одяг, речі, предмети спільного користування,
знає і виконує правила користування ними.
Бюджет родинний - фактичний
баланс прибутків і витрат (показує всі прибутки за джерелами надходжень та всі
витрати за їх призначенням).
Розподіл грошей, які заробили члени родини, на оплату продуктів харчування, споживання електроенергії та інших комунальних послуг, одягу, з відпочинку тощо.
Розподіл грошей, які заробили члени родини, на оплату продуктів харчування, споживання електроенергії та інших комунальних послуг, одягу, з відпочинку тощо.
Валюта – грошова одиниця будь –якої
країни.
Витрати –
кошти, вкладені в яку-небудь справу
або у виробництво того або іншого товару.
Гроші – універсальний і зручний засіб
обміну. (товар – гроші – товар).
Дефіцит – нестача, брак чого - небудь.
Доходи – гроші, які отримала сім'я або
окрема людина.
Заробітна плата –
форма оплати праці найманих працівників, ціна роботи по виробництву товарів і
послуг.
Оптова торгівля –
купівля та продаж засобів виробництва
та продуктів споживання великими
партіями з метою їх подальшого використання
у виробничому процесі або для продажу.
Покупець –
людина, який купує товар.
Споживання –
використання чого-небудь для
задоволення потреб.
Продавець –
людина, яка продає різні товари.
Розпродаж –
торгівля товарами сезонного попиту
за зниженими цінами.
Реклама –
цілеспрямований розподіл відомостей
(інформації) про споживчих властивості
товарів або послуги з метою їх продажу.
Ринок –
обмін товарами та послугами між продавцем
і покупцем, щоб кожен міг отримати
бажане.
Ціна –
грошове вираження вартості товарів або
послуги.
Кредит – позичання грошей чи матеріальних цінностей
за умови повернення їх у певний термін і з надлишком (відсотками). Продаж
товарів з відстрочкою платежу. Гроші
позичені у якоїсь людини чи банку, які треба повернути у визначений час.
Конкуренція - боротьба між підприємцями за найбільш
вигідні умови виробництва і збуту товарів. 3магання
між підприємствами в тому, хто виготовить кращу продукцію, продасть її
вигідніше.
Комерсант - людина, яка займається купівлею та продажем товару.
0б’єднання осіб з метою спільного виробництва і збуту продукції, закупок чи послуг, будівництва і експлуатації житла тощо. Кілька людей об»єднають свої кошти для купівлі матеріалу з подальшим виробництвом товару і його продажем. Отримані гроші ці особи ділять між собою.
0б’єднання осіб з метою спільного виробництва і збуту продукції, закупок чи послуг, будівництва і експлуатації житла тощо. Кілька людей об»єднають свої кошти для купівлі матеріалу з подальшим виробництвом товару і його продажем. Отримані гроші ці особи ділять між собою.
Оренда - майнова угода, за якою одна сторона
надає іншій майно у тимчасове користування за певну плату. Людина або підприємство домовляється з
власником землі, крамниці, комори тощо про їх використання у власних потребах,
за що сплачує певну суму грошей на певний термін.
Прибуток - надлишок виручки від реалізації продукції над затратами на її
виробництво. Додаткові гроші, які
отримує людина або підприємство від продажу свого товару.
Приватизація - перехід державної власності у приватну.
2. Держава продає або віддає будинки, заводи, землю особам у власність.
2. Держава продає або віддає будинки, заводи, землю особам у власність.
Фірма - організація, підприємство, які
самостійно здійснюють виробництво або надають різні послуги. Фірми бувають
торгівельні, виробничі, юридичні, туристичні, рекламні тощо.
Штраф - сплачування особою певної суми грошей за
те, що ця особа порушила правила поведінки, торгівлі, дорожнього руху тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий