Кольорові палички Кюїзенера. Математика у дитсадку


Кольорові палички Кюїзенера. Математика у дитсадку
Навчання – складний та тривалий процес і суперечки про те, коли його починати, ведуться вже багато десятиліть. Деякі батьки вважають, що не варто поспішати і позбавляти дітей дитинства, інші ж переконані, що ранній інтелектуальний розвиток дитини – гарантія його успішності в майбутньому. І компромісом можна вважати ігрову форму навчання, коли малюк наче розважається, але отримує при цьому якісь знання. Найбільш елементарними можна вважати навички лічби, вчити якому зручно і легко за посібником "Палички Кюїзенера". Розглянемо особливості цієї методики.
Математичний посібник бельгійського математика Джорджа Кюізенера ґрунтується на наочно-тактильному освоєнні понять абстракції, таких як лічба, впорядкованість та ідентичність. До речі, популяризацією посібника ми зобов'язані колезі Кюізенера – французькому математику і філософу Калебу Гатеньо, який почав використовувати посібник "Числа в кольорі" при вивченні математики та мови.
Палички Кюізенера дозволяють дитині не тільки розвивати абстрактне мислення, а й виокремлювати логічні зв’язки та поняття. Що стосується конкретних практичних цілей, то серед них найбільш значущими є:
  • формування понять конкретизації лічби і обчислень у вигляді числа;
  • розуміння системи "більше-менше";
  • відпрацювання навику розподілу і вимірювання, додавання і віднімання;
  • засвоєння понять "більше-менше", "право-ліво", "між", "довше", "вище", "рівний", "середина" і т.д .;
  • розвиток креативності, умінь моделювати і конструювати;
  • формування активності пізнавального характеру і наочно-дієвого способу мислення, а також всіх видів уваги і детального сприйняття навколишнього;
  • поліпшення дрібної моторики.
Вік для початку проведення уроків визначається індивідуально, це пов’язано з різними темпами розвитку дитини. Але середнім віком для початку навчання в психолого-педагогічній літературі вважається 3 роки. Проте деякі спеціалісти допускають, що уроки з паличками можна починати з 1 року.
Паралелепіпеди розміром від 1 см до 10 см, які відрізняються за кольором і виконані з пластика або дерева, паперові шаблони цифр і арифметичних дій, а також методичка з основними етапами та прийомами роботи – це матеріальна база посібників Кюізенера. Різні брусочки дозволяють позначити числа (за допомогою довжини паличок), а також вказати класи чисел (кольорами, відповідно кожному номіналу паличок).
Чим довше, тим більше число. Так, наприклад, паличка-одиниця всього 1 см, а паличка-десятка – 10 см. Нескладно здогадатися, що кожен сантиметр додає одиницю до числа.
Палички 5 сімейств кратних чисел, де одиниці групи подібні відтінками. Лінієчка-двійка червоного кольору, четвірка коричневого, а вісімка вишневого представляють сімейство чисел кратних 2. Числа, які діляться на 3, позначені світло-зеленим, темно-зеленим і синім кольорами, що відповідає 3, 6 і 9. Для 5 та 10 обрані жовтий і оранжевий кольори, а для одиниці білий. 7 виконана в чорному кольорі. Таким чином, ми маємо 5 сімейств: "червоне", "зелене", "жовте", "біле" і "чорне". В класичному наборі 241 паличка (для дошкільнят можна знайти спрощені варіанти по 144 або 116 паличок), причому в строгому співвідношенні кольору і кількості. При цьому «зелене» сімейство в деяких наборах представлене не відтінками зеленого, а блакитним і фіолетовим та називається "синьою" групою. А в "червоному" класі замість червоного – рожевий.
Заняття з кольоровими паличками проходять в 2 етапи.
Гра: На стадії гри дитина знайомиться з матеріалом. Це допомагає тренувати зорове сприйняття, а також дрібну моторику. Заняття нагадують гру з кубиками або мозаїкою, тобто дитина викладає якісь фігурки, будує вежі або драбинки.
Навчання: На стадії навчання малюк формує поняття складу числа і послідовності чисел. Цьому сприяють вправи, спрямовані на встановлення послідовності розташування паличок за якоюсь ознакою (наприклад, довжина або колір) і виконання простих арифметичних задач на додавання, віднімання і т.д.
Ігрову стадію роботи з паличками можна починати з однорічного віку. Завдання, які можна виконувати в цей період носять ознайомчий характер.
Просте розглядання.
Коментар дорослого щодо кольору взятої дитиною палички.
Додавання характеристики розміру (довга-коротка).
Цій нехитрій дії можна надати форму казки. Наприклад, троє поросят побудували будинки і обнесли їх тином: старший вибудував довгий, високий з коричневих прутів, середній брат спорудив в 2 рази менший з червоних, а молодший зробив найменший паркан з білих кілочків. Чий паркан міцніший? Чому?
До 2 років починаємо освоювати поняття цілого і частини. Зробити це допоможе ласун ведмежатко. Він дуже любить цукерки, але не може вибрати: з'їсти одну велику синю або кілька маленьких біленьких.
Ускладнити задачу можна тим, що разом з малюком подивитися, скільки ж білих поміщається в одній синій І в підсумку малюк починає знайомитися з азами лічби.
2 – 3 роки. До 3 років додається цілий список цікавих вправ (список дано в послідовності від простого до складного):
  • Розкладання паличок за кольором або довжиною.
  • Повторення дій дорослого. Наприклад, викласти таку ж кількість паличок, як зробили ви.
  • Ігри на запам'ятовування: покажіть малюкові кілька викладених в ряд паличок, потім попросіть відвернутися. Приберіть одну і попросіть вгадати, якої палички не вистачає.
  • Розкладання за кольорами в зазначені "купки".
  • Вимірювання однією паличкою навколишніх предметів.
  • Порівняння, наскільки палички відрізняються по довжині. Для цього можна заплющити очі і спробувати вибрати довгу і коротку.
  • Визначення найдовшої та найкоротшої палички з набору.
Математичний етап починається з 4 – 4,5 років.
На цьому ступені навчання вправи стають конкретними.
  • Посуньте 2 червоні палички в одну і попросіть дитину знайти аналог іншого кольору по довжині.
  • Один по одному називаєте числа, а дитина колір. Згодом числа називаються врозкид.
  • Попросіть дитину знайти паличку "один".
З цього віку деякі педагоги рекомендують додавати картки з цифрами на картоні відповідного паличкам кольору. Дітки повинні навчитися співвідносити колір і розмір із зоровим образом.
З 5 років.
З 5 років заняття вже нагадують повноцінні задачки з математики і проходять у вигляді відповідей на запитання з наочною демонстрацією. Наприклад, скільки коричневих паличок поміщається на одній червоній? (2, тобто одна коричнева - це половина або ? від коричневої). Після того як дитина освоїла описані вище дії, можна переходити до таблиці множення. Наприклад, відкладемо 1 білу лінієчку. Це єдине число. Якщо додамо ще 9, то отримаємо 10 паличок, які відповідають числу 10. А всіх їх можна замінити однією. Якою? (Помаранчевою).
Крім освоєння математичних дій, палички Кюізенера допомагають в навчанні та розвитку мовлення. З їх допомогою можна:
  • позначати наголос у словах (наприклад, розставляючи наголос на аркушах паперу з надрукованими словами);
  • вибудовувати ритмічний малюнок пропозиції (коротка пауза на коми – коротка паличка, довга пауза, наприклад, на тире – довга паличка, на крапку – найдовша паличка);
  • ділення слів на склади (особливо якщо до гри підключити кубики з буквами);
  • показувати відтінки значення прикметників в різних ступенях порівняння і т.д.
Дітям краще всього вчитися граючи. І посібник "числа в кольорі" дає прекрасні можливості для цього. Тільки всі цікаві заняття в методичних довідниках рекомендується підбирати під вік малюка.
Від 3 до 5 років
У цьому віці ігри повинні бути з етапу знайомства і з початковою математикою. Нариклад:
  • Знайомство. Дитина бере палички, називає або показує якого вони кольору, довжини.
  • Змійка. Діти повинні поставити по 4 палички одного кольору вертикально один на одного. Потім дорослий пропонує виміряти пальчиком довжину змійки, а також порівняти, чия фігурка довша.
  • Потяг. Дитина отримує 5 світло-зелених, 5 жовтих, 1 червону палички. Разом з дорослим рахує загальну кількість паличок, сортує за кольорами. А потім розгадує загадку: "Драбина лежить в полі, а по ній їде будинок" (Потяг). Дитина складає вагончики, використовуючи червоний, як паровоз, а потім чергує кольори. Коли фігура готова, дорослий просить назвати кольори по порядку.
  • Сушимо рушники. Малюк отримує 1 коричневу, 5 жовтих, 5 червоних паличок. Перше завдання – порівняти кількість, розклавши під кожною червоною жовту. А потім, уявивши, що коричнева – це сушарка, розвісити на неї чергуючи по 2 жовтих і 2 червоних рушники.
  • Будуємо дім. В якості будівельних матеріалів дитина отримує 6 коричневих паличок, 3 білі, 4 червоні, 4 світло-зелених, 4 жовтих. Разом з дорослим дитина вибудовує будиночки з 4 стін з кожного сімейства кольору, віконцем посередині і двома брусочками, як дах. Коли будиночки готові, потрібно порівняти їх розміри (більше-менше) і кольори.
Від 5 до 7 років
Це вправи математичного етапу роботи з посібником. Для нього характерне більш лаконічне вираження поставленого завдання.
  • Вибери всі палички, які довші червоної, при цьому коротші синьої.
  • Скільки і яких паличок поміститься на синій паличці?
  • Як зробити число 5?
  • З яких брусків можна зробити жовту?
  • Наскільки синя лінійка відрізняється від світло-зеленої (порахувати скільки яких паличок для рівного взаємообміну потрібно);
  • Вимірюємо навколишні предмети паличками.
  • Складаємо паличками числа від 11 до 20.
З паличок можна складати плоскі фігури, але це не все. Палички Кюізенера використовуються і для створення об'ємних фігур. Починати, як всі інші вправи, потрібно з елементарних завдань. Наприклад, побудувати лабіринт з паличок одного або двох кольорів. Також можна зробити колодязь, замок і навіть будиночок для птахів. І для початку діти вгадують, як він називається. Ще один спосіб об'ємного моделювання, це викладання паличок відповідної довжини на малюнки, які представляють собою ілюстрації до казок. Прикладом такого виду роботи є альбоми-книжки. Колекції цих альбомів для різного віку поповнюються досить часто.

Комментариев нет:

Отправить комментарий