Ігри з логічними блоками Дьєнеша. Математика у дитсадку
Логічні блоки розробив угорський математик і психолог Золтан Дьєнеш. Ігри з блоками Дьєнеша доступно, на наочній основі знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об'єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики.
Купити блоки Дьєнеша варто тим батькам, які хочуть розвинути у своїх дітей логічне та аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприйняття, пам'ять, увагу і уяву. Граючи з блоками Дьєнеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди по заданому алгоритму). Логічні блоки Дьєнеша призначені для дітей від двох років.
Блоки Дьєнеша - це набір з 48 геометричних фігур:
- чотирьох форм (кола, трикутники, квадрати, прямокутники);
- трьох кольорів (червоні, сині і жовті фігури);
- двох розмірів (великі і маленькі фігури);
- двох видів товщини (товсті і тонкі фігури).
За задумом Дьєнеша в наборі блоків немає жодної однакової фігури. Кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром та товщиною.
Недостатньо просто купити дитині набір блоків Дьєнеша і віддати фігури в повне користування малюка. Для початку треба познайомити дитину з блоками. Викладіть перед малюком набір і дайте йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати в ручках і погратися з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
- Знайти всі фігури такого ж кольору, як викладена (покажіть, наприклад жовту фігуру). Потім можна попросити дитину показати всі блоки трикутної форми (або всі великі фігури і т.д.).
- Попросіть малюка дати ведмедику всі сині фігури, зайчику - жовті, а мишці - червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.
- Попросіть дитину визначити якусь фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною.
Логічні та вправи з блоками Дьєнеша
- Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміни.
- Всі фігурки складаються в мішок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті).
- Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її за одною або декількома ознаками. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.
- Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною).
- Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).
- Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте їй знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором.
- Викладіть перед малюком ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний... (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте йому продовжити ряд.
- Викладаємо фігури одна за одною так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.
- Викладаємо ланцюжок з блоків Дьєнеша, щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, за товщиною і кольором і т.д.)
- Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
- Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
- Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
- Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім "скарб" ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
- За аналогією з попередньою грою можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
- В один ряд викладається 3 блоки Дьєнеша, а в іншій - 4. Запитайте дитину, де блоків більше і як їх зрівняти.
- Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру).
- Пропонуємо таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.
- У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору (форми, розміру).
- Дитині пропонується викласти блоки Дьєнеша за накресленою схемою-зображенням, наприклад, намальоване червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д.
- З логічних блоків Дьєнеша можна складати площинні зображення предметів: машинка, паровоз, будинок, вежа.
- Мама прибирає в коробку тільки прямокутні блоки, а дитина всі червоні, потім мама прибирає тільки тонкі фігури, а дитина - великі і т.д.
- Потрібно розподілити фігури між мамою і дитиною таким чином, щоб мамі дісталися всі круглі, а малюкові все жовті блоки. Блоки складаються в два обруча або відмічені мотузкою кола. Але як поділити коло жовтого кольору? Він повинен знаходитися на перетині двох кіл.
- Дитині треба підбирати блоки Дьєнеша за картками, де зображені їхні властивості.
- колір позначається плямою
- величина - силует будиночка (великий, маленький).
- форма - контур фігур (круглий, квадратний, прямокутний, трикутний).
- товщина - умовне зображення людської фігури (товстий і тонкий).
Дитині показують картку із зображеним на ньому одної властивості або кількох. Наприклад, якщо дитині показується синя пляма, то потрібно відкласти всі сині фігури; синя пляма і двоповерховий будиночок - відкладаємо всі сині та великі фігури; синя пляма, двоповерховий будиночок і силует кола - це сині великі кола - товсті і тонкі і т.д. Потім завдання з картками поступово ускладнюються.
НОВИНИ
Пропонуємо вашій увазі список навчальних засобів для кабінетів початкової школи. Список постійно буде змінюватися, вдосконалюватися. Якщо якісь позиції вам не пі�...
Навчання – складний та тривалий процес і суперечки про те, коли його починати, ведуться вже багато десятиліть. Деякі батьки вважають, що не варто поспішати і позбав...
Логічні блоки розробив угорський математик і психолог Золтан Дьєнеш. Ігри з блоками Дьєнеша доступно, на наочній основі знайомлять дітей з формою, кольором і розмі...
Комментариев нет:
Отправить комментарий