Ігри з логічними блоками Дьєнеша. Математика у дитсадку


Ігри з логічними блоками Дьєнеша. Математика у дитсадку
Логічні блоки розробив угорський математик і психолог Золтан Дьєнеш. Ігри з блоками Дьєнеша доступно, на наочній основі знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об'єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики.
Купити блоки Дьєнеша варто тим батькам, які хочуть розвинути у своїх дітей логічне та аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприйняття, пам'ять, увагу і уяву. Граючи з блоками Дьєнеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди по заданому алгоритму). Логічні блоки Дьєнеша призначені для дітей від двох років.
Блоки Дьєнеша - це набір з 48 геометричних фігур:
  • чотирьох форм (кола, трикутники, квадрати, прямокутники);
  • трьох кольорів (червоні, сині і жовті фігури);
  • двох розмірів (великі і маленькі фігури);
  • двох видів товщини (товсті і тонкі фігури).
За задумом Дьєнеша в наборі блоків немає жодної однакової фігури. Кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром та товщиною.
Недостатньо просто купити дитині набір блоків Дьєнеша і віддати фігури в повне користування малюка. Для початку треба познайомити дитину з блоками. Викладіть перед малюком набір і дайте йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати в ручках і погратися з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
  1. Знайти всі фігури такого ж кольору, як викладена (покажіть, наприклад жовту фігуру). Потім можна попросити дитину показати всі блоки трикутної форми (або всі великі фігури і т.д.).
  2. Попросіть малюка дати ведмедику всі сині фігури, зайчику - жовті, а мишці - червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.
  3. Попросіть дитину визначити якусь фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною.

Логічні та вправи з блоками Дьєнеша

  1. Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміни.
  2. Всі фігурки складаються в мішок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті).
  3. Всі фігурки знову ж складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її за одною або декількома ознаками. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішка.
  4. Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною).
  5. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).
  6. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте їй знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором.
  7. Викладіть перед малюком ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний... (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте йому продовжити ряд.
  8. Викладаємо фігури одна за одною так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.
  9. Викладаємо ланцюжок з блоків Дьєнеша, щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, за товщиною і кольором і т.д.)
  10. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
  11. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
  12. Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
  13. Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім "скарб" ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
  14. За аналогією з попередньою грою можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
  15. В один ряд викладається 3 блоки Дьєнеша, а в іншій - 4. Запитайте дитину, де блоків більше і як їх зрівняти.
  16. Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми (кольору, розміру).
  17. Пропонуємо таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.
  18. У грі в доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. При відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі фігури. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору (форми, розміру).
  19. Дитині пропонується викласти блоки Дьєнеша за накресленою схемою-зображенням, наприклад, намальоване червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник і т.д.
  20. З логічних блоків Дьєнеша можна складати площинні зображення предметів: машинка, паровоз, будинок, вежа.
  21. Мама прибирає в коробку тільки прямокутні блоки, а дитина всі червоні, потім мама прибирає тільки тонкі фігури, а дитина - великі і т.д.
  22. Потрібно розподілити фігури між мамою і дитиною таким чином, щоб мамі дісталися всі круглі, а малюкові все жовті блоки. Блоки складаються в два обруча або відмічені мотузкою кола. Але як поділити коло жовтого кольору? Він повинен знаходитися на перетині двох кіл.
  23. Дитині треба підбирати блоки Дьєнеша за картками, де зображені їхні властивості.
    • колір позначається плямою
    • величина - силует будиночка (великий, маленький).
    • форма - контур фігур (круглий, квадратний, прямокутний, трикутний).
    • товщина - умовне зображення людської фігури (товстий і тонкий).
    Дитині показують картку із зображеним на ньому одної властивості або кількох. Наприклад, якщо дитині показується синя пляма, то потрібно відкласти всі сині фігури; синя пляма і двоповерховий будиночок - відкладаємо всі сині та великі фігури; синя пляма, двоповерховий будиночок і силует кола - це сині великі кола - товсті і тонкі і т.д. Потім завдання з картками поступово ускладнюються.

Комментариев нет:

Отправить комментарий