вторник, 7 апреля 2020 г.

Картотека вправ за методикою ТРВЗ



                                  Картотека вправ за методикою ТРВЗ
Тематичне планування Вересень - Згадаємо літо
 Метод: синектика.
Мета: розвивати творче мислення, асоціативну пам'ять за допомогою ТРВЗ-синектика.
1. Гра «Посміхнись» На схемах-картках відобразити свій настрій.
2. Дидактична гра «Яких тварин я бачив улітку». Символічна синектика – викладання тварин реальних та фантастичних і придумування власних назв.
 3. Розв’язання мовленнєвих завдань «Весело влітку» Графічна аналогія – викладання картини за допомогою різних символів, знаків та складання розповіді за викладеною картиною.
 4. Дидактична гра «Уяви і розкажи». За допомогою уявних окулярів діти розповідають, що вони можуть побачити навколо себе.
5. Дидактична вправа «Відгадай». Особиста аналогія – зобразити пантомімою під музичний супровід «Хто, як любить сонечко влітку».
 6. Дидактична гра «Лото». Пряма аналогія – дібрати за кольором; за формою.(наприклад на що схоже сонечко).
7. Читання вірша Л.Забашти «Здрастуй, сонечко!» Графічна аналогія – вивчення вірша за допомогою символів та знаків.
8. Разом з батьками скласти розповідь «Що було б, якби не було літа?»
Жовтень - Барви осені
Метод: морфологічний аналіз.
 Мета: розвивати уяву. фантазію за допомогою методу ТРВЗ – морфологічний аналіз.
 1. Робота з дзеркалами: зобразити мімікою настрій осені (наприклад, сумний,веселий, мрійливий…).
 2. Дидактична гра «Осінь добре чи погано?».
 3. Читання вірша О.Ющенко «Золотий листопад». Викладання барв осені за допомогою кольорових смужок паперу
 4. Намалювати картину «Барви осені»
 5. Веселий відпочинок. За допомогою «емпатія» відобразити «Якщо я стала б осінню».
6. Складання вірша про осінь за допомогою схеми та морфологічного аналізу.
7. Дидактична вправа «Якою може бути осінь».
8. Разом з батьками виготовити подарунок для осені з природного матеріалу.
 Листопад - До нас завітала казка
 Метод: найпростіші методи фантазування.
 мета: розвиток уяви та фантазії за допомогою методу РТУ – найпростіші методи фантазування.
1. Дидактична вправа «Кольорова гама настрою ».
 2. Дидактична вправа «Згадаємо улюблені казки». Графічна аналогія: картки – схеми казок.
 3. Розв’язання мовленнєвих завдань. Використати персонаж знайомих казок, запропоновані вихователем та самими дітьми (наприклад, збільшимо Колобка, що станеться; Котигорошко починає швидко рости. чому що трапиться).
 4. Дидактична гра «Навпаки» (метод інверсія) (наприклад Попелюшка – зла, асестри добрі…).
 5. Дидактична вправа «Розчаруй». Робота в парі малювання.
 6. Розповідь вірша руками «П’ять малюків».
 7. Намалювати з батьками улюблену казку.
Грудень - У гості до ялинки
Метод: асоціація або каталогу.
 Мета: розвивати творче мислення за допомогою методу РТУ – асоціація або каталогу.
1. Робота з дзеркалами, зобразити мімікою обличчя: · настрій свята Ялинки; · настрій, коли ми знаходимо подарунок.
 2. Малювання ялинки нетрадиційною технікою – монотипія (малювання на склі з перебиванням на папір).
 3. Дидактична вправа «Придумай нову ялинку». За допомогою методу каталогу, яка може бути ялинка, наприклад ялинка кішка пухнаста біла лагідна пухнаста ялинка – це коли в неї на гілочках багато гілочок…
 4. «як ми будемо прикрашати ялинку до свята (театралізовані етюди).
 5. Дидактична гра «Навпаки».
6. Складання вірша про ялинку за допомогою схеми.
 7. Вправа - емпатія «Я - ялинка» Наприклад, питання: Ти хто? Я – ялинка. Що ти любиш?... У що ти одягаєшся?... З ким ти дружиш?... Що тобі подобається?... Де ти хочеш рости?...
8. Разом з батьками виготовити іграшку – поробку для ялинки.
 Січень - Зима
 Метод: моделювання маленькими чоловічками.
 Мета: активізувати мислення дітей за допомогою методу ТРВЗ – ММЧ.
 1. Дидактична гра «Розклади за кольором».
2. Читання вірша Г.Бойка «Кришталева зимонько » (за допомогою символів і знаків – графічна анологія)
 3. Дидактична гра «Сніг – це добре чи погано?»
4. Дидактична гра «Склади модель» за допомогою зображень маленьких чоловічків створити модель за картинкою (наприклад, тане сніг)
 5. Складання загадок за схемою.
 6. «Чарівний пензлик Мороза» (кляксографія) Лютий Зимові розваги
 Метод: мозковий штурм. Мета: розвиватинестандартне мислення за допомогою методу ТРВЗ – мозковий штурм.
 1. Дидактична вправа «Створи свій настрій». За допомогою папетів діти створюють свій настрій.
2. Вирішення проблеми: що буде, якщо весь час ітиме сніг?
 3. Читання вірша Г.Бойка «На санчатах». Графічна аналогія - за схемою та знаками впізнають, які розваги бувають узимку.
 4. Складання фантастичної розповіді про зимові розваги.
 5. Дидактична гра «Відгадай». За імітацією рухів відгадати зимову розвагу, використовується як фізкультхвилинка.
 6. Намалювати картину «Зимові розваги». Малювання на копіювальному папері.
 7. Разом з батьками скласти розповідь «Як ми відпочивали взимку з батьками?» записати за допомогою символів.
 Березень
Метод: метод фокальних обєктів (МФО).
 Мета: розвивати уяву, фантазію за допомогою методу ТРВЗ – МФО.
1. Музична картинка. Слухання музики із заплющеними очима і розповідання, що можна уявити під цю музику.
2. Читання вірша Н.Забіли «Весна». Графічна аналогія.
 3. Малювання на мокрому папері картини весни.
4. Дидактична вправа «Якою може бути весна?» , наприклад, Обєкт - Весна Бджілка Кішка Працьовита пухнаста Що збирає гнучка Будинок Багатоповерховий Різнокольоровий Вільні асоціації ü Працьовита весна, тому що одягає в зелені листочки дерева… ü Пухнаста Весна – тому що з’явилася зелена травичка, квіти… ü Різнокольорова Весна – тому що з’являються бруньки, листочки, трава, квіти, прилітають птахи…
5. Вправа – емпатія «Я - весна». Ти хто? З ким ти товаришуєш? У що ти одягаєшся? Про що ти можеш розповісти? Що ти любиш?
 6. Дидактична вправа «Навесні». Виконання театралізованих етюдів – використовувати як фізкультхвилинку.
7. Дидактична вправа «Придумай нову весняну квітку» Метод синектики (біном фантазії).
 8. Складання загадок про весняні квіти за схемою.
 9. Дидактична гра «Весна: добре чи погано?».
Квітень - Бавитися – це весело
Метод: системний оператор
 Мета:розвивати творче, нестандартне мислення, фантазію за допомогою методу ТРВЗ – системний оператор.
 1.Робота з дзеркалами. Мімікою обличчя показати: Коли нам весело; Коли нам сумно; Коли ми хвилюємось; Коли ми здорові…
2. Дидактична гра «Склади картинку разом». Складання картинки з 5-6 частин.
3. Дидактична вправа «Коли нам буває весело?» Графічна аналогія.
 4. Розв’язання проблемної ситуації: щоб ляльці стало весело, нам слід зшити плаття. Що для цього потрібно?
 5. Вибрати приспів знайомої дитячої пісні та проспівати його з різним емоційним забарвленням: ü сумно; ü тихо-тихо; ü весело; ü радісно…
 6. Дидактична гра «Знайди ціле за її частинами» (картинки) Наприклад, дах, стіни, вікна – будинок; стебло, листочок, пелюстки – квітка….
7. Дидактична гра «Що посередині?» Наприклад, Колесо - ? – транспорт (автомобіль) Яблуко - ? – сад (дерево)….
8. Малювання «Квітка» (колаж)
9. Разом з батьками скласти веселу небилицю. Ігрова технологія Творчість – як вітаміни: небагато треба, але якщо їх немає, хвороби і зміни в розвитку неминучі. Вчити творчості треба з самого маличку, оскільки навчати набагато легше, ніж переучувати, ламаючи усталені звички.
 Використовуючи теорію розв’язання винахідницьких завдань в своїй роботі, ми робимо наголос на розкритті творчих здібностей дитини, на розвитку її уяви, фантазії. Застосовуючи різноманітні ігри, казки, тести і методичні прийоми, навчаємо дошкільнят аналізувати конкретну ситуацію і знаходити оригінальні шляхи її розв’язання. Головне – дати всім змогу висловитися, не перебивати навіть якщо відповідь неправильна. Найважливіше те, що дитина мислить в атмосфері свободи мислення, свободи творчості. ТРВЗ - це чудовий інструмент для виявлення та продуктивного розвитку індивідуальних задатків кожної дитини.
Ось чому так важливо систематично (а не лише під впливом модних течій) використовувати в навчанні дошкільників елементи ТРВЗ.

Комментариев нет:

Отправить комментарий