Прийоми розвитку зв’язного мовлення дітей,
про які мають знати педагоги
Для цього вони й самі мають володіти необхідними знаннями, уміннями та
навичками. Здобути їх можна під час майстер-класу.
Одним з основних завдань дошкільного дитинства є розвиток мовлення. Воно
дає змогу дітям сповна реалізувати комунікативну функцію й успішно соціалізуватися.
Саме тому ми постійно аналізуємо рівень сформованості комунікативних навичок
дошкільників. Під час останнього моніторингу ми виявили, що серед наших
вихованців багато дітей, яким складно побудувати зв’язну розповідь, правильно
узгодити частини мови в реченні, підтримати розмову. Причини такої ситуації
вбачаємо у тому, що:
§ на заняттях зазвичай переважає репродуктивна діяльність, за якої діти
здебільшого виконують завдання на повторення й наслідування зразка;
§ педагоги недостатньо залучають дітей до активної мовленнєвої діяльності.
Щоб мовленнєва взаємодія дітей була ефективною, слід створити для цього
належні умови, серед яких вагоме місце посідає інноваційний підхід до
навчання.
Активізувати творчий потенціал педагогів, стимулювати їх до використання
нетрадиційних підходів для розвитку зв’язного мовлення дошкільників можна під
час майстер-класу. Як свідчить досвід, така форма роботи допоможе педагогам
оновити форми і методи організації мовленнєвої діяльності дітей, змінити
підхід до розвитку їхнього мовлення. майстер-клас «Навчаємо розмови»,
який розроблений на основі:
§ теорії і методики розвитку мовлення дітей за Наталією Гавриш;
§ методики роботи з мовленнєвопасивними дітьми за Катериною Крутій;
§ теорії розв’язання винахідницьких завдань (ТРВЗ) Генріх Альтшуллера;
§ використання символів під час роботи з дошкільниками за О. Копиленко, В.
Ткаченко;
§ мнемотехніки.
Опанувавши під час майстер – класу цікаві ігри і вправи, педагоги зможуть
допомогти дітям подолати труднощі у формулюванні власних думок, навчити їх
описувати свої враження, добирати влучні мовленнєві засоби під час діалогів та
колективних обговорень.
Навчаємо розмови
Майстер-клас для педагогів
МЕТА:
§ підвищувати рівень знань і вмінь педагогів щодо мовленнєвого розвитку дошкільників;
§ розширювати обізнаність щодо методів і прийомів розвитку зв’язного мовлення
дітей;
§ розвивати дослідно-творчі педагогічні здібності, інноваційну культуру й
креативне мислення;
§ активізувати творчий потенціал;
§ спонукати до професійних пошуків.
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:
§ абетка символів з книги О. Копилової, В. Ткаченко «Використання символів у
роботі з дошкільниками»;
§ пензлик;
§ мультимедійна мнемодоріжка «Їжачок»;
§ тактильні картки з різною фактурою;
§ коректурна таблиця «Різні професії» за Аллою Богуш, Наталією Гавриш;
§ друдли;
§ схеми-моделі для складання речень, опису предметів, явищ тощо.
ХІД:
Ведуча: Радо вітаю вас, колеги! У Базовому компоненті дошкільної освіти
(нова редакція) визначено, що кожна дитина має засвоїти культуру мовлення і
спілкування, елементарні правила користування мовою у різних життєвих
ситуаціях. Адже мова постає «каналом зв’язку» для одержання інформації з
немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до
понятійно-абстрактного. Утім, як свідчить досвід, чимало дошкільників
недостатньо володіють діалогічною й монологічною компетентністю. У них не сформовані
навички та вміння розгорнутого, послідовного, логічного зв’язного мовлення,
вони не виявляють творчості в різних видах мовленнєвої діяльності, їм складно
висловлюватися про різні явища, події поведінку людей, персонажів художніх
творів.
Тому нині ми будемо вчитися використовувати сучасні технології під час
роботи з дошкільниками. Це дасть змогу підвищити мовленнєву активність дітей,
розвинути їхнє зв’язне мовлення, логічне мислення, уяву. Розпочнімо з мнемотехніки.
Це комплекс методик, спрямований на формування здатності запам’ятовувати
яскраві образи та з легкістю їх відтворювати. Застосування прийомів
мнемотехніки допоможе збагатити словниковий запас дітей, збільшити обсяг
пам’яті через утворення асоціацій і опосередковано сприятиме формуванню
зв’язного мовлення. Щоб переконатися у цьому, пропоную виконати кілька вправ.
Вправа «У світі фантазії»
Педагоги об’єднуються в команди, кожній з яких ведуча пропонує два набори
картинок – символів. Команди беруть з кожного набору по одній картинці й на
основі того, що на них зображено, складають казку та вигадують для неї назву.
Відтак презентують свої напрацювання суперникам. Потім усі разом аналізують
казки, обговорюють, які деталі залишилися поза увагою. Ведуча підводить
учасників до висновку, що під час роботи з дітьми така вправа допоможе розвинути
їхню уяву, спонукати їх до розповіді за змістом предметних картинок.
Ведуча: Ви добре впоралися з цим завданням. Тепер пропоную пофантазувати
без картинок.
Вправа «Змалюй зиму»
Ведуча пропонує педагогам «намалювати» зимову картину за допомогою слів.
Педагоги сідають кружка. Перший учасник бере в руки пензлик, складає перше
речення на кшталт «Стихла і заснула природа, укрита срібно – білою ковдрою
зими». Відтак передає пензлик наступному учаснику. Вправа триває доти,
доки пензлик не «обійде» коло.
Ведуча: Щоб увести дітей в світ мнемотехніки, спочатку ознайомте їх із
мнемоквадратами — зображеннями, що позначають слово, словосполучення,
характеристику предмета чи образ дії. Поступово ускладнюйте заняття. Приміром,
демонструйте мнемодоріжки — це вже квадрати із чотирьох картинок, з яких можна
скласти невелику розповідь. Потім сміливо переходьте до роботи з мнемотаблицями
— комплексами зображень, за якими можна запам’ятати і відтворити повноцінну
розповідь або вірш.
Оцінюючи розповіді дітей, стежте, щоб вони були:
§ змістовними;
§ логічно вибудуваними;
§ граматично правильними;
§ виразними.
Навчайте дітей описувати предмети та явища за такою логіко-синтаксичною
схемою:
§ назвати предмет або явище;
§ дати йому загальну характеристику;
§ виокремити основні його ознаки, характеристики;
§ назвати можливі дії його або з ним;
§ висловити своє ставлення до предмета чи явища.
Пропоную не зупинятися на теорії і спробувати, як це відбувається на
практиці.
Вправа «Історія їжачка»
Ведуча демонструє мультимедійну мнемодоріжку «Їжачок». Педагоги складають
запитання до зображень, як – от: «Хто це? Чим вкрите його тіло? Де живе? На що
схожий? Чим харчується? Як діє в разі небезпеки?». Після цього за визначеним
планом, пунктами якого є відповіді на поставлені запитання, учасники вигадують
коротку розповідь про їжачка й презентують її.
Ведуча: Робота з тактильними картками дасть змогу розвинути пам’ять,
асоціативне мислення й уяву дітей. Окрім цього, тактильні картки можна
застосовувати, щоб вправляти дітей в умінні висловлювати свої думки. Аби ліпше
зрозуміти, про що йдеться, виконаймо вправу.
Вправа «Тактильні асоціації»
Ведуча розкладає на столі тактильні картки з різною фактурою: гудзиками,
монетами, хутром, наждачним папером, фланеллю, краплинами воску, мотузками,
дерев’яними паличками, фольгою, оксамитом, мушлями тощо. Педагоги по черзі
підходять до столу, торкаються карток і озвучують, про що вони подумали в цей
момент. Ведуча наголошує, що під час роботи з дітьми в жодному разі не можна
змушувати їх торкатися карток, які неприємні їм на дотик.
Ведуча: Цікавою є й робота з друдлами. Друдли — це щось на зразок
картинок-кривульок, які мають множинне значення. У кожного, хто їх розглядає,
виникає логічне запитання «Що це таке?». Завдання полягає в тому, щоб дібрати
якомога більше асоціацій до запропонованих друдлів.
Ознайомлюючи дітей з друдлами, добирайте передусім такі, що легко
асоціювати з реальними предметами. Поступово ускладнюйте завдання і збільшуйте
кількість картинок. Використання друдлів сприяє розвитку пам’яті, дивергентного
та асоціативного мислення дітей, формує вміння знаходити нестандартні підходи
до розв’язання різних завдань.
Вправа «Складаємо розповіді»
Кожний педагог добирає серію друдлів і викладає їх у певній послідовності.
Відтак складає на їх основі розповідь і презентує її учасникам.
Вихователь-методист зауважує, що під час роботи з дітьми доцільно крутити
друдлом на усі боки, щоб вони побачили якомога більше ракурсів зображення, а
відтак змогли дібрати більше асоціацій.
Ведуча: У процесі розвитку мовлення дошкільників у пригоді стане й наукова
технологія творчості — ТРВЗ, що базується на системі логічних операцій.
Головні принципи методики ТРВЗ:
§ розв’язання суперечностей;
§ системний підхід, тобто вміння бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх
елементів;
§ вміння віднайти необхідний у певній ситуації резерв.
У дошкільному навчальному закладі ТРВЗ має кілька напрямів, як-от естетична
діяльність, образотворче мистецтво, складання казок та розв’язування казкових
завдань. Основна ідея ТРВЗ — творчість в усьому.
Вправа «Асоціативний ланцюжок»
Педагоги сідають ланцюжком. Ведуча називає першому педагогу будь-яку
фразу, наприклад «Дорослим і дітям слід дотримуватися правил пожежної
безпеки». Перший у ланцюжку педагог вигадує до неї асоціацію і переказує її
другому гравцеві, який робить те саме. У результаті має утворитися асоціативний
ланцюжок.
Ведуча: Корегувати мовленнєві вміння й навички дошкільників можна за
допомогою коректурних таблиць — інформаційно-ігрових полів з тематично
дібраними картинками. Для різних вікових груп використовуйте таблиці з різною
кількістю картинок. Зауважте, що коректурна таблиця може бути готовою, а може
мати вигляд дидактичної рамки, тобто розділеного на квадрати ігрового поля, з
окремим набором предметних картинок-карток. Завдання дітей під час роботи з
коректурними таблицями — виконати словесні інструкції-завдання педагога й
заповнити ігрове поле-рамку. Бажаєте спробувати? (Так.)
Вправа «Що ми знаємо про професій»
Вихователь-методист пропонує педагогам розглянути коректурну таблицю «Різні
професії» (рис. 1) і виконати кілька завдань, приміром, назвати:
§ основні функції, які виконує кондитер;
§ працівників, які за професією багато спілкуються з людьми;
§ професії, які потребують правильної вимови та хорошої дикції тощо.
Після цього педагоги складають розповідь за коректурною таблицею на тему
«Моє ставлення до професії лікаря/бібліотекаря/пілота…».
Ведуча: Ви вже, мабуть, трохи втомилися виконувати вправи одну за одною.
Пропоную трохи відпочити й просто поговорити. Наприклад, на тему «Чому взимку
треба тепло одягатися?».
Педагоги деякий час розмовляють. Наприкінці розмови ведуча підводить їх до
думки, що й під час взаємодії з дітьми також можна проводити такі мовленнєві
хвилинки. Вони допоможуть дітям трохи відволіктися, але при цьому не
зменшуватимуть розвивальний вплив.
Ведуча: Щоб урізноманітнити мовленнєву діяльність дітей, можна моделювати з
ними казки. Для цього доцільно запропонувати дітям схематичні асоціативні
зображення назв добре відомих їм казок. Приміром, три однакові кола нагадають
дошкільникам казку «Троє поросят», сім різних за розміром трикутників —
«Ріпку», три однакових за кольором, але різних за величиною кола — «Три
ведмеді». У такий спосіб за допомогою геометричних фігур, схем і моделей можна
скласти нову казку — з новим сюжетом, персонажами тощо (рис. 2). Під час роботи
з дітьми запропонуйте їм вигадати власний початок чи кінцівку казки, створити
казку на новий лад, словесно домалювати портрет казкового персонажа, варіювати
послідовність сюжетної лінії, додавати персонажів, змінювати місце подій,
характер персонажів та їхню поведінку, допомогти героям вийти зі складної ситуації
тощо. Давайте спробуємо й ми змоделювати казку.
Вправа «Моделювання казки»
Педагоги створюють власні моделі сюжетних ліній казок на вибір і
презентують їх. Вихователь-методист наголошує, що ця вправа дасть змогу
вправляти дітей у вмінні об’єднувати окремі частини висловлювання в єдине
ціле.
Вихователь-методист: Насамкінець рекомендую вам не боятися
експериментувати, застосовувати цікаві педагогічні технології. Бажаю разом із
малими щебетунчиками досягати успіху в розвиткові їхнього зв’язного мовлення.
Дякую кожному з вас за активну участь. До наступних зустрічей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий