ЩО
ТАКЕ ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ? ЩО ТАКЕ ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ?
З цим питанням можна звернутися
до десятка, сотні, тисячі педагогів. Педагогічна майстерність – це практика, і
кожен дасть своє визначення, хоча в основі всі вони мають на увазі одне й те
саме. Справа тут, звичайно, не в чіткості формулювань, а в тому, що більшість
педагогів трактує з позиції власного досвіду. Для тих, хто починає свій
педагогічний шлях, майстерність – поняття більш абстрактне і всеосяжне, а для
тих, хто має за плечима певний досвід, майстерність сприймається як щось
конкретніше і, як правило, включає в себе те, чого найчастіше йому бракує.
Значить, поняття майстерність для педагогів-практиків поняття не абсолютне, не
конкретне, що має свої «чіткі межі», але, безумовно, для кожного це певна
педагогічна вершина, до якої він прагне.
Майстерність, дійсно, образно
кажучи, можна порівняти з вершиною, до якої кожен педагог йде практично все
своє життя. Але виявляється, що ця вершина для деяких так і залишається
недосяжною. Для одних педагогів вона є певним стимулом в роботі, для інших,
навпаки, вводить у розгубленість своєю недосяжністю. Але зустрічаються й такі
вихователі, які не прагнуть до сходження на «педагогічний Олімп», а споруджують
свою висоту і досягають її, потім ставлять новий для себе рубіж, складаючи свою
вершину, як піраміду, з великих і малих успіхів, які для них і є «будівельним
матеріалом».
То яка ж висота головної вершини,
вершини педагогічної майстерності? Питання далеко не риторичне. Дійсно, а чи є
еталон майстерності? Чи для всіх він доступний? Чи не ми обираємо вершини, а
вони обирають нас?
Рідко можна зустріти досвідченого
педагога, який би сказав, що він досяг своєї вершини. Справа, мабуть, не в
скромності цих людей, а у великій вимогливості до себе. Безумовно, є у кожного
педагога-майстра можливість сказати про те, що він досяг вершини. Але,
виявляється, для тих, хто творить, будь-яке досягнення сьогодні має бути
покращене уже завтра.
У кожного своя вершина, свій шлях
до неї, хоча вимірювання її практично єдині: знання, працьовитість, любов до
дітей, творчість, власна позиція і багато-багато іншого. За словами
педагогів-майстрів, вершини мають дивну властивість змінювати свою висоту.
Пройшовши певний шлях, виявляється, що досягнута мета для тебе вже не межа, що
перед тобою вже стоїть нова, а значить, знову в путь до тієї, яку ще належить
створити або підкорити. І хто візьметься підрахувати, скільки їх було чи буде у
кожного педагога, який твердо вступив на «стежину майстерності», скільки
нескінченного руху і досконалості.
На професійному шляху кожен
педагог відчуває сумніви і розчарування, радість перемог і відчай, коли все
хочеться кинути, але разом з тим і велику закоханість у свою справу, велику
подяку тим, хто вручив тобі своє життя, хто повірив в тебе і заради кого ти
приречений на муки творчих перемог.
Часом майстерність намагаються
розглядати як синонім досвіду. Але як не настає зрілість у випускника школи з
отриманням атестату, так і не підкоряються вершини майстерності сивині, навіть
педагогічній.
Майстерність народжується в
сплаві глибоких і міцних знань, практичного досвіду педагога і творчого підходу
в організації освітнього процесу, створення умов для максимального
розвитку та становлення особистості дитини.
Педагогічна-майстерність – явище,
безумовно, вагоме і багатогранне. Це, мабуть, і пояснює той факт, що кожен
майстер «відкриває» свою родзинку, свій аспект педагогічної діяльності,
знаходячи нові форми взаємодії з вихованцями та колегами, розкриваючи можливості
та нахили дітей, створюючи особливий мікроклімат в колективі. А особистий
приклад педагога – це нові творчі особистості.
Нерідко, даючи високу оцінку
професійного рівня педагога, говорять: «Майстер». Це найвища оцінка, найвище
звання для вихователя або вчителя. І немає такого початківця і навіть
досвідченого педагога, який не мріяв би стати майстром. А чи можна їм стати, чи
майстром потрібно народитися? Це одне із вічних питань, на яке шукали і шукають
відповідь і студенти, і початківці, і досвідчені педагоги. За давніх часів
говорили, що майстерність починається з секретів, і чим більше їх, тим вища
майстерність.
Аналіз педагогічного досвіду
свідчить, що і у педагогів є такі секрети, які накопичуються з досвідом. Чим
досвідченіший педагог, тим більшою кількістю секретів-знахідок він володіє. Чи
означає це, що майстерність виростає з досвіду? Певною мірою, звичайно, бо без
практичної діяльності немає і самого педагога. Тут доречно уточнити, що якщо
спробувати вивести формулу педагогічної майстерності, то першою її складовою
стануть знання, а потім вже досвід.
Але як показує практика, далеко
не кожен досвідчений педагог є майстром, та й власне секрети – результат не
діяльності, а перш за все творчості фахівця. А якщо це так, то в нашій формулі
з'являється ще один доданок – творчість. Дійсно, творчий педагог ніколи не
користується шаблонами. Він надихає, пробуджує і постійно підтримує активний
інтерес у дітей до знань. Хтось радіє за своїх вихованців, особливо хвилюючих
за їх успіхи, досягнення та невдачі, а хтось із педагогів проявляє «залізну
хватку», вбачаючи в цьому головну умову педагогічного успіху. Таким педагогам
все одно як живуть і про що мріють їхні вихованці, які їхні плани та ідеали.
Вони ніколи не стають майстрами. Чому? Та тому, що є ще один доданок
педагогічної майстерності – любов до дітей. Саме любов до дітей – той
визначальний компонент, без якого немає і не може бути педагога-майстра.
Шлях до майстерності завжди
довгий і тернистий. Він має свої злети і розчарування, свої вершини і рифи.
Щасливий той, хто досяг хоч одну з вершин, хто знайшов свою, хто допоміг зійти
на неї іншим!
Комментариев нет:
Отправить комментарий