«Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому
процесі»
Людина освічена - той, хто знає, де знайти
те, чого він не знає»
Георг Зиммель
Георг Зиммель
Використання інформаційно-комунікаційних технологій в дитячому садку -
актуальна проблема сучасного дошкільного виховання. Важливість та необхідність
впровадження таких технологій у процес освітньої діяльності відзначалася
міжнародними експертами у «Всесвітній доповіді з комунікації та інформації»,
підготовленому ЮНЕСКО. У нашій країні, за останні 5 років, стався ряд подій,
які визначають прискорений розвиток інтернет-технологій в дошкільних установах.
Передумови формування системи електронних ресурсів дошкільної освіти
представлені на слайді.
В даний час в нашій країні реалізується Стратегії розвитку інформаційного
суспільства, яка пов'язана з доступністю інформації для всіх категорій громадян
та організацією доступу до цієї інформації. Тому використання інформаційно-комунікаційних
технологій є одним із пріоритетів освіти. Інформатизація системи освіти
пред'являє нові вимоги до педагога та його професійної компетентності.
Комунікативна компетентність педагога передбачає здатність вибудовувати
комунікації в різних форматах: усному, письмовому, дискусійному, візуальному,
комп'ютерному, електронному. Педагог повинен не тільки вміти користуватися
комп'ютером і сучасним мультимедійним обладнанням, але і створювати свої
освітні ресурси, широко використовувати їх у своїй педагогічній діяльності.
Комп'ютери в шкільних класах сьогодні вже не сприймаються як щось
рідкісне, екзотичне, проте в дитячому саду вони ще не перетворилися на добре
освоєний інструмент педагогів. Але з кожним роком сучасні інформаційні
технології все міцніше входять в наше життя. Тому, дошкільна освітнє установа,
як носій культури та знань, також не може залишатися осторонь.
Інформаційні технології, це не тільки і не стільки комп'ютери та їх
програмне забезпечення. Під інформаційно-комунікативними технологіями
розуміється використання комп'ютера, Інтернету, телевізора, відео, DVD, CD,
мультимедіа, аудіовізуального обладнання, тобто всього того, що може
представляти широкі можливості для комунікації. Використання комп'ютерних
технологій допомагає:
залучати пасивних слухачів до активної діяльності;
робити освітню діяльність більш наочною та інтенсивної;
формувати інформаційну культуру у дітей;
активізувати пізнавальний інтерес;
реалізовувати особистісно-орієнтований та диференційований підходи у навчанні;
дисциплінувати самого вихователя, формувати інтерес до роботи;
активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння та ін)
робити освітню діяльність більш наочною та інтенсивної;
формувати інформаційну культуру у дітей;
активізувати пізнавальний інтерес;
реалізовувати особистісно-орієнтований та диференційований підходи у навчанні;
дисциплінувати самого вихователя, формувати інтерес до роботи;
активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння та ін)
У своїй роботі педагог може використовувати такі
засоби інформаційно-комунікаційних технологій:
- Комп'ютер
- Мультимедійний проектор
- Принтер
- Відеомагнітофон DVD плеєр
- Телевізор
- Магнітофон
- Фотоапарат
- Відеокамера
- Електронні дошки
- Комп'ютер
- Мультимедійний проектор
- Принтер
- Відеомагнітофон DVD плеєр
- Телевізор
- Магнітофон
- Фотоапарат
- Відеокамера
- Електронні дошки
Так само можна виділити наступні види
інтерактивних матеріалів:
- Фотографії;
- Відеоролики;
- Відеофрагменти (фільмів, казок, мультфільмів);
- Презентації (електронні книги, електронні виставки);
- Дитячі розвиваючі комп'ютерні ігри;
- Можливе створення колекцій цифрових фотографій і мультфільмів.
- Фотографії;
- Відеоролики;
- Відеофрагменти (фільмів, казок, мультфільмів);
- Презентації (електронні книги, електронні виставки);
- Дитячі розвиваючі комп'ютерні ігри;
- Можливе створення колекцій цифрових фотографій і мультфільмів.
Зупинимося на перевагах використання
інтерактивних матеріалів.
Дані матеріали:
- дозволяють збільшити сприйняття матеріалу за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу;
- дозволяють робити поправки під час НОД, виконувати спільну роботу дітей у взаємодії, здійснювати інтерактивну взаємозв'язок дитина - педагог;
- використання мультимедійних презентацій забезпечує наочність, яка сприяє кращому сприйняттю і запам'ятовуванню матеріалу, що дуже важливо, враховуючи наочно-образне мислення дітей дошкільного віку;
- одночасно використовується графічна, текстова, аудіовізуальна інформація;
- при використанні анімації і вставки відеофрагментів можливий показ динамічних процесів;
- за допомогою комп'ютера можна змоделювати такі життєві ситуації, які не можна або складно показати під час освітньої діяльності небудь побачити в повсякденному житті (наприклад, відтворення звуків тварин; роботу транспорту тощо);
- використання нових прийомів пояснення і закріплення, особливо в ігровій формі, підвищує мимовільну увагу дітей, допомагає розвинути довільну;
- безпосередньо освітня діяльність з використанням інформаційно-комунікаційних технологій спонукає дітей до пошукової та пізнавальної діяльності, включаючи й пошук в мережі Інтернет самостійно або разом з батьками;
- висока динаміка безпосередньо освітньої діяльності сприяє ефективному засвоєнню матеріалу, розвитку пам'яті, уяви, творчості дітей.
- дозволяють збільшити сприйняття матеріалу за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу;
- дозволяють робити поправки під час НОД, виконувати спільну роботу дітей у взаємодії, здійснювати інтерактивну взаємозв'язок дитина - педагог;
- використання мультимедійних презентацій забезпечує наочність, яка сприяє кращому сприйняттю і запам'ятовуванню матеріалу, що дуже важливо, враховуючи наочно-образне мислення дітей дошкільного віку;
- одночасно використовується графічна, текстова, аудіовізуальна інформація;
- при використанні анімації і вставки відеофрагментів можливий показ динамічних процесів;
- за допомогою комп'ютера можна змоделювати такі життєві ситуації, які не можна або складно показати під час освітньої діяльності небудь побачити в повсякденному житті (наприклад, відтворення звуків тварин; роботу транспорту тощо);
- використання нових прийомів пояснення і закріплення, особливо в ігровій формі, підвищує мимовільну увагу дітей, допомагає розвинути довільну;
- безпосередньо освітня діяльність з використанням інформаційно-комунікаційних технологій спонукає дітей до пошукової та пізнавальної діяльності, включаючи й пошук в мережі Інтернет самостійно або разом з батьками;
- висока динаміка безпосередньо освітньої діяльності сприяє ефективному засвоєнню матеріалу, розвитку пам'яті, уяви, творчості дітей.
Підбір ілюстративного матеріалу до НОД і для оформлення стендів,
альбомів, групи, кабінетів (сканування, Інтернет; принтер, презентація).
Створення дидактичних ігор.
Підбір додаткового пізнавального матеріалу до НОД, знайомство зі сценаріями свят та інших заходів.
Обмін досвідом, знайомство з періодикою, напрацюваннями інших педагогів Росії і зарубіжжя.
Оформлення групової документації, звітів. Комп'ютер дозволить не писати звіти та аналізи кожен раз, а достатньо набрати один раз схему і надалі тільки вносити необхідні зміни.
Створення дидактичних ігор.
Підбір додаткового пізнавального матеріалу до НОД, знайомство зі сценаріями свят та інших заходів.
Обмін досвідом, знайомство з періодикою, напрацюваннями інших педагогів Росії і зарубіжжя.
Оформлення групової документації, звітів. Комп'ютер дозволить не писати звіти та аналізи кожен раз, а достатньо набрати один раз схему і надалі тільки вносити необхідні зміни.
Створення презентацій в програмі Рower Рoint для підвищення ефективності
освітніх занять з дітьми та педагогічної компетенції батьків. Існують наступні
види презентацій: Для позначення теми або як супровід до пояснення педагога;
Для супроводу невеликих театралізованих сценок чи постановок казок дітьми; Для
супроводу свята для дітей або для контролю знань та ін. Для супроводу концерту
Для проведення батьківських зборів
Особливе місце при використанні ІКТ
займає робота з батьками:
1.Мінімізація
часу доступу до інформації суб'єктів комунікації;
2. Можливість продемонструвати будь-які документи, фотоматеріали;
3. Забезпечення індивідуального підходу до суб'єкта комунікації;
4. Оптимальне поєднання індивідуальної групової;
5. Зростання обсягу інформації;
6. Забезпечує діалог суб'єктів комунікації (електронна пошта, форум);
7. Оперативне отримання інформації;
8. Розширення інформаційних потоків;
9. Використання ІКТ при проведенні батьківських зборів.
2. Можливість продемонструвати будь-які документи, фотоматеріали;
3. Забезпечення індивідуального підходу до суб'єкта комунікації;
4. Оптимальне поєднання індивідуальної групової;
5. Зростання обсягу інформації;
6. Забезпечує діалог суб'єктів комунікації (електронна пошта, форум);
7. Оперативне отримання інформації;
8. Розширення інформаційних потоків;
9. Використання ІКТ при проведенні батьківських зборів.
Незважаючи на всі переваги використання інформаційно-комунікативних технологій, існує і ряд проблем, при їх
використанні. І насамперед це реальна загроза здоров'ю, що виникає при ранньому
привчанні малюків до комп'ютера.
При використанні даних технологій вихователь, насамперед, повинен
керуватися Санітарно-епідеміологічними вимогами до влаштування, утримання та
режиму роботи дошкільних установ (Санпін 2.4.1.2660-10): «12.21. Безпосередньо
освітню діяльність з використанням комп'ютерів для дітей 5-7 років слід
проводити не більше одного разу протягом дня і не частіше трьох разів на
тиждень у дні найбільш високої працездатності: у вівторок, середу та четвер.
Після роботи з комп'ютером з дітьми проводять гімнастику для очей. Безперервна
тривалість роботи з комп'ютером у формі розвиваючих ігор для дітей 5 років не
повинна перевищувати 10 хвилин, для дітей 6-7 років - 15 хвилин. Для дітей, які
мають хронічну патологію, частохворіючих (більше 4 разів у рік), після
перенесених захворювань протягом 2-тижнів тривалість безпосередньо освітньої
діяльності з використанням комп'ютера повинна бути скорочена: для дітей 5 років
- до 7 хвилин, для дітей 6 років - до 10 хвилин.
Для зниження стомлюваності дітей в процесі безпосереднього здійснення
освітньої діяльності з використанням комп'ютерної техніки необхідно забезпечити
гігієнічно раціональну організацію робочого місця: відповідність меблів зросту
дитини, достатній рівень освітленості. Екран відеомонітора повинен знаходитися
на рівні очей або трохи нижче, на відстані не ближче 50 див. Дитина, носить
окуляри, має займатися за комп'ютером у них. Неприпустимо використання одного
комп'ютера для одночасного заняття двох або більше дітей. Безпосередньо освітню
діяльність з використанням дітьми комп'ютерів проводять в присутності педагога
або вихователя (методиста)».
Комментариев нет:
Отправить комментарий