«Як виховати в дитини дошкільного віку потребу бути охайною»
Дитина не бажає докладати зусиль, перекладає дії з догляду до собою на дорослих. А дорослі й самі за появи в дитини навіть найменших труднощів поспішають прийти на допомогу. Звісно, батькам набагато простіше і швидше самим умити дитину, одягнути її, аніж чекати, поки дитина це робитиме повільно й незграбно. Та при цьому варто розуміти, що в такий спосіб вони формують в дитини пасивну позицію, гальмують розвиток у неї самостійності та культурно-гігієнічних навичок. Відтак дитина приходить до дитячого садка й не може дати собі ради, безпорадно просить педагогів: «допоможіть», «застебніть», «одягніть».
Тож замість
того, щоб робити за дитину абсолютно все, попіклуйтеся про те, щоб забезпечити
вдома умови, сприятливі для формування в дитини культурно-гігієнічних навичок.
Повсякчас повторюйте разом з дитиною ті чи ті дії, допоки навички остаточно не
сформуються.
Передусім
з'ясуймо послідовність формування в дитини дошкільного віку культурно-
гігієнічних умінь та навичок, на яку доцільно орієнтуватися. Так, уже на
другому році життя діти мають вміти підставляти руки під струмінь води в
умивальнику, змивати мильну піну з рук, витиратися рушником, пити з чашки, їсти
ложкою, користуватися серветкою, носовичком тощо. Трирічні діти вже мають їсти
самостійно й акуратно, ретельно пережовувати їжу, правильно тримати ложку,
самостійно підгортати рукави перед умиванням, користуватися милом, умиватися,
витирати обличчя рушником. Дітей молодшого дошкільного віку слід навчати
користуватися столовими приборами (ложкою, виделкою, ножем), серветкою, їсти
акуратно, полоскати рот після їжі, правильно чистити зуби, зачісуватися, дотримуватися
правил користування предметами особистої гігієни. Діти старшого дошкільного
віку вже в змозі самостійно контролювати дотримання особистої гігієни,
культурно поводитися за столом тощо.
Діти завжди
прагнуть долучитися до справжньої громадянської роботи, виявляють бажання
зробити щось самостійно. Надмірна опіка й допомога дорослих здебільшого є
перешкодою для розвитку природних сил. Тож потрібно вважати за необхідне з
наймолодшого віку поступово надавати кожній дитині змогу виявляти самостійність,
навчити не чекати «послуг» для себе з боку дорослих.
У щоденній роботі
ми пропонуємо дітям практичні вправи для розвитку навичок самообслуговування.
Використання цих вправ дає змогу:
- Координувати, вдосконалювати і нормалізувати поведінку
кожної дитини;
- Спрямувати бажання й наміри дітей у раціональне русло;
- Сприяти незалежності дітей від дорослого, укріплювати
почуття власної гідності;
- Виховувати почуття відповідальності.
Більшість
вправ, які пропонуємо дітям, за змістом
пов’язана з використанням щоденних дій
із догляду за собою, прибирання кімнати та предметного довкілля. Усі ці дії
супроводжують життєдіяльність дітей упродовж дня як в дитячому садку, так і
вдома.
Ми показуємо
дитині як правильно мити руки, умиватися, вдягатися, зачісувати волосся. Звертати
увагу дітей на їх зовнішній вигляд допомагає виконання вправ на рамках.
Застібаючи й розстібаючи ґудзики, зав’язуючи й розв’язуючи стрічки,
зашнуровуючи шнурівки, діти невдовзі починають застосовувати набуті вміння і
для проведення до ладу свого одягу. Так, діти старшого дошкільного віку вже в
змозі самостійно пришити ґудзик, зашити маленьку дірочку на одязі, почистити
черевички.
У процесі
такої роботи діти набувають навичок самообслуговування, вчаться бути більш
незалежними від дорослих у щоденній життєдіяльності.
Комментариев нет:
Отправить комментарий